Sveriges bästa spelare möts i en laddad final!

Den 14:e december möts Sveriges bästa spelare och lag i en laddad final i Svenska e-sportcupen inför publik på Svenska Mässan i Göteborg. I prispotten ligger 500 000 kronor och deltagarna tävlar i StarCraft II: Heart of the Swarm, Call of Duty: Black Ops II och Counter-Strike: Global Offensive.

Svenska e-sportcupen har haft sin premiär under 2013 med framgångsrika onlinekval och tre spännande delfinaler som har genomförts i Norrköping, Västerås och Jönköping. Nu har turen kommit till Göteborg och en Grand Final där eliten inom svensk e-sport möts. E-sport är en samlingsterm för tävling i TV- och datorspel. Ofta sker tävlingsmomenten över Internet, men även genom att spelare kopplar ihop sina datorer via nätverk, bland annat på LAN. E-sport har vuxit mycket under de senaste åren, både nationellt och internationellt, och drar en allt större publik.

Intresset i Sverige beror bland annat på våra framgångsrika lag och spelare som också deltar i Svenska e-sportcupen. Till exempel NiP, Ninjas in Pyjamas, som har dominerat Counter-Strike: Global Offensive både i Sverige och utomlands och kammat hem förstapriser på flera Dreamhack. Inom StarCraft II: Heart of the Swarm har vi världs-stjärnan Johan ”NaNiwa” Lucchesi, som nyss tog sig till världsfinalen av World Championship Series (WSC). Ett annat spännande tillskott inom StarCraft i Svenska e-sportcupen är det 16-åriga stjärnskottet Anton ”Zanster” Dahlström som på ett spektakulärt sätt vann över veteranen Markus ”ThorZaIN” Eklöf i tre raka matcher under delfinalen i Jönköping.

Matcherna under Svenska e-sportcupen kommer kunna följas på plats i Göteborg; en spännande upplevelse på storskärm med kommentatorer som guidar åskådarna genom matcherna. Finalerna kan också ses via TV4 Play som sänder live från varje match. Besökarna får inte bara möjlighet att se tävlingar i världsklass, utan kommer också kunna pröva på spel och tävla i utställarnas montrar.

Översikt över matcherna:

StarCraft II: Heart of the Swarm
1:a pris: 130 000 kr | 2:a pris 50 000 kr | 3:e pris 20 000 kr
Finalspelarna är NaNiwa, Bischu, Zanster och TBD

Call of Duty: Black Ops II
1:a pris: 50 000 kr | 2:a pris 20 000 kr | 3:e pris 5000 kr
Finallagen är GuBBz, JIP, TBD och TBD

Counter-Strike: Global Offensive
1:a pris: 150 000 kr | 2:a pris 50 000 kr | 3:e pris 25 000 kr
Finallagen är Fnatic, NiP, SK-Gaming och TBD

För mer information, pressackreditering eller intervjuer med lag och spelare kontakta Albert Säfström, kommunikatör e-sport, albert.safstrom@sverok.se, 070-4437418.

Svenska e-sportcupen är ett samarbete mellan spelhobbyförbundet Sverok och dess e-sportföreningar, Com Hem, Svenska Mässan, TV4-gruppen, SpelArena, Västerås och Co, NLAN samt produktionsbolaget Press2play. Tanken är att genom stabila och långsiktiga samarbeten främja gräsrotsrörelsen inom svensk e-sport. I Svenska e-sportcupen är alla välkomna, oavsett tidigare nivå och erfarenhet.

Översikt över matcherna: StarCraft II: Heart of the Swarm 1:a pris: 130 000 kr | 2:a pris 50 000 kr | 3:e pris 20 000 krFinalspelarna är Naniwa, Bischu, Zanster och TBD Call of Duty: Black Ops II 1:a pris: 50 000 kr | 2:a pris 20 000 kr | 3:e pris 5000 krFinalistlagen är GuBBz, JIP, TBD och TBD Counter-Strike: Global Offensive 1:a pris: 150 000 kr | 2:a pris 50 000 kr | 3:e pris 25 000 krFinalistlagen är Fnatic, NiP, SK-Gaming och TBD