Delårsrapport jul-sept 2006

Report this content

• Nettoomsättningen för perioden uppgick till 14,3 (1,9) MSEK och för årets första nio månader till 33,1 (1,9) MSEK.

• Resultatet efter skatt för perioden uppgår till -7,0 (-1,0) MSEK och för årets första nio månader till -18,9 (-2,7) MSEK.

• Resultat per aktie (före utspädning) för årets nio första månader uppgick till -2,27 (-1,00) SEK.

• Eget kapital per aktie (före utspädning) uppgick per den sista juni 2006 till 12,36 (13,08) SEK per aktie. Vid årsskiftet uppgick eget kapital per aktie till 14,10 SEK.

• Uppskattat substansvärde per aktie (före utspädning) uppgår till ca. 22 SEK.

• Leveransplanen för pågående nybyggnadsprojekt har i samråd med varv och kunder förskjutits 4-6 månader vilket innebär att tidigare prognos om positivt rörelseresultat och kassaflöde från den löpande verksamheten innan årsskiftet påverkas i motsvarande mån. Det innebär även att flottan vid utgången av året kommer att bestå av fyra fartyg i drift.

• Mt Baltic Claire har efter den planerade 15-årsklassningen löpande uppgraderats och seglat i spotmarknaden innan hon återgår till sitt kontrakt. En svag spotmarknad har under perioden inneburit lägre intjäning än väntat. Periodens resultat har påverkats negativt med ca. 1,5 MSEK.

• Under augusti utökades Svithoid Tankers flotta med två delägda produkttankfartyg (Mt Vedrey Heden och Mt Else Theresa) som har säkrad långsiktig sysselsättning.

• Mt Vedrey Heden kommer att segla under ett långtidskontrakt som Svithoid Tankers skrivit med det amerikanska oljebolaget Connoco Phillips. Kontraktet är det första som Svithoid skrivit direkt med ett ledande oljebolag.

Svithoid Tankers AB (publ)
org. nr. 556574-0064

Svithoid Tankers AB (publ)
Strandvägen 7B