Altviolinisten Ami-Louise Johnsson tilldelas Sigrid Paskells stipendium 2023

Sigrid Paskells stipendium inom scenkonsterna 2023 går till altviolinisten Ami-Louise Johnsson. Ami-Louise tilldelas 15 000 USD för sin sensationella begåvning.

Efter 13 års violinstudier vid Lilla Akademiens Musikskola fortsatte hon vid 18 års ålder på Guildhall School of Music & Drama i London, där hon efter en tid bytte instrument och fann ”sin röst” i altviolinen/violan. Hösten 2023 inleder hon Masterutbildningen vid samma skola.

Ami-Louise kommer att använda stipendiet till sin utbildning och mästarklasser. ”Jag tycker att det är jättehärligt att min musik har nått ut till juryn – säger hon då hon nås av nyheten, och fortsätter - Det betyder jättemycket att violan, som är ett rätt ovanligt instrument för solospel, har lyckats få folk att känna någonting.”

Juryn för Sigrid Paskell stipendium inom scenkonsterna skriver i sin motivering:

"Juryn för Paskellstipendiet ger 2023 års stipendium till altviolinisten Ami-Louise Johnsson. Ami-Louise visar en sensationell begåvning på ett solistiskt ovanligt instrument. Hennes musicerande är lyhört med enastående teknisk färdighet och en starkt personlig uttrycksvilja. Juryn ser fram emot att följa Ami-Louise Johnssons utveckling och bidrag till den svenska och internationella musikscenen."

”Jag tycker att det är fantastiskt att Sigrid Paskells stipendium kan stötta altviolinisten Ami-Louise Johnsson i hennes fortsatta studier vid Guildhall School of Music & Drama i London - säger SWEA Internationals ordförande Catarina Hansson - Ami-Louise är en lysande begåvning som väcker känslor med sin musik och med sitt lite ovanliga instrument, viola. Hennes teknik är väl utvecklad och hon har ett mycket personligt och moget uttryck i sitt framförande. Jag är övertygad om att hon kommer bli mycket framgångsrik både på den nationella som internationella musikscenen och ser fram emot att följa hennes karriär.”

Communication@swea.org

Sigrid Paskells Stipendium ges ut i scenkonsterna: sång, dans, teater, instrumentalmusik med en konstart i taget under en rullande fyraårsperiod. Stipendiet avser unga lovande svenska män och kvinnor i början av sin karriär.

Taggar: