H.K.H. Prinsessan Madeleine deltar i SWEA Internationals världsmöte med fokus på Sverigefrämjande

Över 200 SWEA-medlemmar från hela världen samlades i Fort Lauderdale, Florida för att diskutera ett ökat samarbete med Svenska institutet. Maria Thorsson, mobil präst i Nordamerika informerade om Svenska Kyrkans arbete i utlandet. Maria fick också intervjua prinsessan om hennes viktiga arbete för Childhood och hur hon ser på Sverige och svenska traditioner.

SWEAs syfte är att främja det svenska språket, svensk kultur och traditioner utomlands.

Vad uppskattar prinsessan mest med Sverige? Att fritt kunna promenera ute i den svenska naturen är något prinsessan älskar att göra så snart tillfälle ges. Det gäller hela Sverige, från norr till söder.

När det kommer till traditioner står vi nu inför valborgsmässoafton, pingst, nationaldagen och midsommar - här flikar prinsessan skämtsamt in att vi inte ska glömma att Valborg också är kungens födelsedag och får genast med sig publiken i skratt.

De svenska högtiderna är förstås viktiga, men prinsessan uppskattar också den amerikanska högtiden Thanksgiving, som påminner om tacksamhet för allt man har. Något som prinsessan känner är viktigt och kommer att med sig även framöver, oavsett var familjen bor.

Sedan många år är prinsessan Madeleine engagerad i World Childhood Foundation, en organisation som initierades av H.K.H. Drottning Silvia redan 1999. Sedan förra året är prinsessan vice ordförande. Organisationen arbetar globalt och på bred front med att motverka och förebygga våld och övergrepp mot barn. Childhoods arbete har genomgående varit ett samtalsämne inom kungafamiljen sedan start och kungabarnen fick vetskap om att det finns barn, ute i världen och i Sverige, som har det svårt och att vi alla kan hjälpa till för att förebygga våld mot barn.

Vi får lära oss mer om hur organisationens arbete fungerar, utifrån fyra olika stiftelser i Sverige, Tyskland, Brasilien och USA. Man arbetar på olika sätt för att hjälpa de utsatta barnen, ofta i nära samarbete med polisen och genom utbildning av medborgare.

Prinsessan hälsas välkommen som hedersmedlem i SWEA Florida, en av de 70 avdelningar som finns i ett 30-tal länder.

SWEA Internationals ordförande Catarina Hansson tackar Prinsessan Madeleine och välkomnar henne till det lokala stödet och den globala vänskapen med SWEAs 6000 medlemmar.

Catarina Hansson

Karin Högman

SWEA är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 6000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för mer än 2 miljoner kronor.

Prinsessan deltog i SWEA Internationals världsmöte med Sweor från hela världen.

Det är härligt att promenera i den svenska naturen.
Prinsessan Madeleine