Kristina Kappelin först ut i nystartade SWEA-podden

Hur är egentligen livet som svensk utomlands? I nystartade SWEA-podden får kända såväl som okända svenska kvinnor svara på denna komplexa och mångfacetterade fråga. Fast de alla har olika bakgrund, har de en sak gemensamt - de har tagit steget och lämnat Sverige. I ett par år eller kanske för hela livet.

I SWEA-poddens premiäravsnitt möter vi Kristina Kappelin, mångårig journalist och Italien-korrespondent vars distinkta röst många känner igen. Kristina har bott i Italien i över 30 år. Hon kommer bland annat att berätta om sitt italienska liv samt det nya spännande uppdraget som Intendent för Villa San Michele på Capri. Hon delar även med sig av hur det är att som svensk kvinna leda en italiensk verksamhet. Vad måste man t.ex. tänka på så att italienarna inte ’tappar ansiktet’. Något som absolut anses vara tabu.

I kommande avsnitt möter vi också Susanna Häggel, reservofficer och FN-observatör i Libanon. Hon kommer bland annat att berätta för oss om sina uppdrag i olika krigszoner. Därefter får vi lära känna Denise Persson, global marknadschef för Snowflake i Silicon Valley. Denise kommer att dela med sig om sitt liv i USA kontra Europa, och om hur svenska kvinnor kan bli bättre på att ta chanser.

- Tanken med SWEA-podden är att lyfta fram svenska kvinnor som har tagit steget och lämnat Sverige. Dessa kvinnor besitter otroligt mycket kunskap om hur man bäst fixar både jobb och privatliv utomlands. I SWEA-podden delar de med sig av sin unika utlandserfarenhet, och vi hoppas att fler vågar ta chansen att testa livet som svensk utomlands, säger Suzanne Langeland Southard, SWEA Internationals ordförande.

Den samlade erfarenheten visar att de som tar steget och flyttar sällan ångrar sig. Tvärtom, en flytt utomlands ger minnen för livet då man får uppleva en ny kultur, ett annat sätt att leva, och får vänner för livet. Anna Bril, en av initiativtagarna till SWEA-podden, är själv tillbaka i Stockholm efter att ha bott i både London, New York och Moskva.

- SWEA-podden ger lyssnarna en unik inblick i svenska kvinnors arbeten och vardagsliv utomlands. Så räkna med inspiration, tips och spännande anekdoter från världens alla hörn, lovar Anna Bril.

Nya avsnitt av SWEA-podden släpps på onsdagar varannan vecka. Avsnitten finns att ladda ner på Podbean och på SWEA Internationals hemsida.

Tack för att du lyssnar!

Suzanne Langeland Southard

Maria Svensson

0762-501703

SWEA är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 7000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för cirka 2 miljoner kronor.

I SWEA-podden svarar kända såväl som okända svenska kvinnor på frågan hur livet är som svensk utomlands.

Suzanne Langeland Southard, SWEA Internationals ordförande.
Räkna med inspiration, tips och spännande anekdoter från världens alla hörn!
Anna Bril, Ansvarig Sociala Medier, SWEA International.