Lovande cellist får Sigrid Paskells stipendium

Bangkok, 30 mars 2019 – Cellisten Daniel Thorell har idag utsetts till 2019 års mottagare av Sigrid Paskells Stipendium i Scenkonsterna. Thorell tilldelas USD10.000 för sin scennärvaro och sitt mogna framförande.

Till hösten startar den unge cellisten en diplomutbildning vid Norges musikhøgskule där han är en av två nyantagna studenter. I normala fall förväntas studenterna ha avslutat en magisterutbildning, men Daniel Thorell kom in direkt efter sin kandidatexamen.

- Han har kommit anmärkningsvärt långt rent instrumentalt och är utan tvekan en av Sveriges mest intressanta unga musiker just nu, konstaterar Jakob Koranyi, hans lärare vid Kungliga Musikhögskolan, Edsbergs Slott.

Det var lite av ett misstag att cellon hamnade i händerna på Daniel Thorell, som började spela piano när han var två år. När han började Lilla Akademin, fick de prova på olika instrument och när celloläraren spände ögonen i honom och utbrast: ”Du ska spela cello!” vågade han inte säga nej.

Sedan dess har hans liv dominerats av cellon och de senaste sju åren har han arbetat väldigt hårt på att utveckla sin teknik. Hans karriär tog en rejäl avstamp 2012 när han som 15-åring spelade som solist på Polarprisutdelningen, Riksdagskonserten och Right Livelihood Awards.

- Det är med stor glädje vi gratulerar cellisten Daniel Thorell som mottagare av årets Sigrid Paskell-stipendium, säger Sofie Haag, sammankallande i stipendiekommittén. Med sin musikaliska begåvning och scennärvaro går han en ljus framtid till mötes. Det är första gången vi får en cellist som vinnare och det ska bli spännande att följa Daniel i hans fortsatta karriär.

Till sommaren deltar Thorell i 54th Markneukirchen Competition, där man tävlar som solist i två och en halv timme, men innan dess hoppas han få tid att åka till Paris och leta efter en riktigt bra stråke. Den han har nu har han använt sedan 2010, så det är dags för en ny. Med stipendiepengarna hoppas han ha råd med en stråke som matchar hans cello, en Giuseppe Bodio från 1820.

- Jag är mycket tacksam att jag får låna det här fantastiska instrumentet från Järnåkersfonden, berättar Daniel Thorell.

- Ett fantastiskt glädjande val, kommenterar SWEA Internationals ordförande Christina Hallmert. Att Daniel kommer att gå långt råder ingen som helst tvekan om. Vi ser fram emot att få lyssna på honom.

+44 7592328962

SWEA International, Inc är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med drygt 7000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för cirka 2 miljoner kronor.

Sigrid Paskells Stipendium utdelas 2019 i instrumentalmusik. Stipendiet ges ut inom scenkonsterna: sång, dans, teater, instrumentalmusik med en konstart i taget under en rullande fyraårsperiod. Stipendiet avser unga lovande svenskor/ar i början av sin karriär.