Ny prestigefull jury tillträder för SWEA Internationals Stipendium i scenkonsterna

27 mars 2021 – Vid SWEA Internationals årsmöte utsågs idag en ny jury för Sigrid Paskells Stipendium i scenkonsterna.

Den nya juryn består av: Johanna Garpe, regissör och rektor vid Institutionen för scenkonst vid Stockholms konstnärliga högskola; Tobias Ringborg, violinist och dirigent, ledamot i Musikaliska akademien; Anneli Alhanko, prima ballerina assoluta; Anna Larsson, hovsångerska och ledamot i Musikaliska akademien; Elin Klinga, skådespelare i Dramatens fasta ensemble.

- Vi i SWEA är glada att få en så kompetent jury med flera kända namn i svensk och internationell scenkonst, säger Suzanne Langeland Southard, SWEA Internationals ordförande.

Sigrid Paskells stipendium i scenkonsterna om 10 000 USD ges ut under en rullande fyraårsperiod i sång, dans, teater och instrumentalmusik. Stipendiet går till unga lovande svenska män och kvinnor i början av sin karriär. SWEAs medlemmar gör nomineringarna tillsammans med en stipendiekommitté, och den utomstående juryn väljer sedan ut stipendiaten. Sedan 2004 har stipendiet delats ut till fem sångare, fem dansare, fyra skådespelare och fyra instrumentalmusiker.

- Genom att besitta de högsta kunskaperna om dessa konstarter ger den nya juryn oss möjligheten att fortsätta att hålla en hög nivå på våra stipendiater. De kan dessutom synliggöra stipendiet ytterligare och fortsätta göra det attraktivt, säger Katarina Agorelius, sammankallande i Paskellstipendiets kommitté.

Suzanne Langeland Southard

Maria Svensson

0762-501703

SWEA är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 6000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för cirka 2 miljoner kronor.

Foto: Anna Larsson - Fotograf Anna Thorbjörnsson. Anneli Alhanko - Fotograf Stellan Herner. Tobias Ringborg - Fotograf Mats Bäcker. Elin Klinga - Foto Privat. Johanna Garpe - Foto Privat.

Ny jury med flera kända namn utser stipendiat i scenkonst.

Katarina Agorelius, sammankallande i Paskellstipendiets kommitté