Pia Sundhage blir Årets Svenska Kvinna 2020

SWEA International har utsett Pia Sundhage till Årets Svenska Kvinna 2020. Denna hedersbetygelse tilldelas en svensk kvinna som på ett utmärkande sätt representerar och lyfter fram Sverige ute i världen.

Pia Sundhage är yrkeskvinnan med en lång och framgångsrik fotbollskarriär. Idag är hon tränare och förbundskapten för damlandslaget i Brasilien, det land hon själv mest förknippar med fotboll. Där bidrar hon med svensk organisation och värnar om varje individs möjligheter att ta en plats och utvecklas inom gruppen. Tålamodet är också en ingrediens hon har med sig från Sverige, något som hennes pappa alltid påpekade vikten av.

- Jag känner stolthet över att bli utnämnd till Årets Svenska Kvinna av SWEA. För det betyder ju att damfotbollen blir uppmärksammad! Och det är den väl värd. Tack, säger Pia Sundhage.

Pia Sundhage får utmärkelsen Årets Svenska Kvinna för att ha tagit med sig sin svenskhet ut i världen. Hon har genom sin karriär satt Sverige på världskartan. Hon har givit damfotbollen ett ansikte och starkt bidragit till det ökade intresset för denna sport. Många är de som vittnar om betydelsen som Pia Sundhage har haft för dem och deras framgång.

- Pia har verkligen förmågan att inspirera en grupp, bygga lagkänsla och utveckla ett team. Förmågor som vi också värdesätter och arbetar efter i SWEA, säger Suzanne Langeland Southard, SWEA Internationals ordförande.

Pia säger att hon genom åren gärna varit ”kärring mot strömmen”, då hon träffat på glastak och murar av olika slag.

- Vi kan, vi ska och vi orkar! Det är mitt motto, säger Pia Sundhage.

----------------------------------------------

Suzanne Langeland Southard

Maria Svensson
+46 762 501703

SWEA är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 7000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för cirka 2 miljoner kronor.

Hedersbetygelsen Årets Svenska Kvinna (ÅSK) tilldelas en svensk kvinna som på ett utmärkande sätt representerar och lyfter fram Sverige av idag ute i världen. Mottagaren presenteras och hyllas på SWEAs årliga Sverigemiddag och får en minnesgåva. Sedan 1989 har hedersbetygelsen Årets Svenska Kvinna förärats tjugoåtta svenskor som på olika sätt varit ”ambassadörer” för Sverige i utlandet.

Pia Sundhage får utmärkelsen Årets Svenska Kvinna för att genom sin karriär ha satt Sverige på världskartan.

Suzanne Langeland Southard, SWEA Internationals ordförande
... det betyder ju att damfotbollen blir uppmärksammad! Och det är den väl värd.
Pia Sundhage, Årets Svenska Kvinna 2020