Pressrelease Årets Svenska Kvinna

SWEA har sedan 1989 delat ut utmärkelsen Årets Svenska Kvinna (ÅSK) till en svensk kvinna som på ett utmärkande sätt representerar och lyfter fram Sverige av idag ute i världen. Det innebär att hon direkt eller indirekt främjar Sverige utåt och skapar nyfikenhet för Sverige.

Sedan 2021 är det SWEAs medlemmar som avgör vem som ska bli Årets ÅSK och röstningen för medlemmarna pågår från den 1 februari - 28 februari, 2023. Vinnaren tillkännages under SWEA Internationals årsmöte den 25 mars, 2023 och utmärkelsen delas ut under Sverigemiddagen i Göteborg den 10 augusti, 2023.

Följande fyra kvinnor är nominerade till utmärkelsen Årets Svenska Kvinna 2023:

Anne-Marie Eklund Löwinder

Anne-Marie Eklund Löwinder är en av Sveriges ledande experter inom informations- och IT- säkerhet och är en betydande internationell IT-säkerhetsexpert. Genom sina stora insatser inom informations- och IT-säkerhet har hon satt Sverige på den internationella kartan och bidrar starkt genom sitt arbete till ökad internetsäkerhet.

Anne-Marie har under 12 år varit en av 14 personer i världen som varit utvalda till “Trusted Community Representative” och ”Crypto Officer” och innehar därmed ”nyckel” till internets “hjärta”, domännamnssystemet. Anne-Marie tilldelades nyligen H.M. Konungens Medalj av 8:e storleken i högblått band för framstående insatser inom nationellt och internationellt digitalt säkerhetsarbete.

Azita Emami

Azita Emami är är lärare, forskare och flyttade med sin familj från Iran till Sverige i 20-årsåldern. Azita lärde sig snabbt svenska och gick igenom sjuksköterskeutbildningen vid Karolinska institutet. Hon fortsatte att utbilda sig till medicine doktor och blev även professor vid Karolinska Institutet med specialinriktning på geriatrik, vård av äldre och demens-sjukdomar.

Nu arbetar hon som verkställande dekan och professor vid School of Nursing vid University of Washington i USA, en globalt ledande akademisk institution för vård och förbättring av dementa patienters minne och livskvalitet via fysisk aktivitet, musik, medicin och konst. Azita har forskat om hur vård med musik bidrar till minskad stress, ökad livskvalitet för personer med demens- sjukdomar. Azita Emami är en ledande internationell förespråkare för jämlikhet i vården och bättre hälsa och välbefinnande för de mest utsatta människor i samhället.

Jonna Jinton

Jonna Jinton är digital kreatör, fotograf, musiker, konstnär och smyckesdesigner. För drygt 10 år sedan lämnade hon storstaden och flyttade upp till en liten by i Västernorrland där hon började dokumentera sitt liv i foton och filmer via sin egen Youtube-kanal Jonna Jinton.

Hennes intressanta foton och filmer väcker ett enormt intresse runt om i världen och hon har över 4 miljoner följare på Youtube och nära 1 miljon följare på Instagram. 95% av hennes följare bor utanför Sveriges gränser. Jonna tillverkar även smycken där inspirationen kommer från naturen, landskapet och ljuset i Norrland.

Helena Samsioe

Helena Samsioe är vd och grundare av företaget GLOBHE som lanserat världens första crowddroning-plattform. Plattformen är uppkopplad till tusentals drönare som samlar in realtids-bilddata åt företag och organisationer som bland andra FN och Världsbanken. Initialt levererade bolaget mediciner och medicinsk utrustning med drönare i svårtillgängliga områden, främst i Afrika.

Numera kopplar man samman 6 200 drönar-operatörer i 117 länder för att samla bilddata som bland annat kan kartlägga sjöar för att identifiera områden där malaria-larver förökar sig, upptäcka vattenföroreningar, förebygga skogsbränder och översvämningar och bidra till hjälpinsatser vid naturkatastrofer.

communication@swea.org

Taggar: