Skådespelaren Shada-Helin Sulhav får Sigrid Paskells Stipendium 2022

Sigrid Paskell Stipendium inom scenkonsterna 2022 går till skådespelaren Shada-Helin Sulhav. Sulhav tilldelas 15 000 USD för sin stora konstnärliga talang.

Sedan barnsben arbetar Shada-Helin Sulhav som filmskådespelare och avslutar i juni 2022 sin utbildning på Teaterhögskolan i Malmö. I slutet av augusti 2022 börjar hon jobba på Folkteatern i Göteborg.

Med stipendiet vill Sulhav utbilda sig vidare i skådespeleri, skrivande och regi för att växa som konstnär men också kunna producera eget i framtiden. Hennes dröm är att spela viktiga roller, som är drivande och har ett budskap som kan inspirera människor, samt med öppet och kritiskt sinne producera egna projekt om bland annat genusfrågor, rasism och sorg.

Juryn för Sigrid Paskell Stipendium inom scenkonsterna skriver i sin motivering:

Shada-Helin Sulhav visar prov på stor konstnärlig begåvning, hög ambitionsnivå och kritisk analys av samtiden. Bärande element i Sulhavs konstnärskap är att ifrågasätta fördomar, förändra normer och belysa samtiden på nya sätt. Det är glädjande att kunna ge stöd till en ung konstnär med en så stark riktning och kraft. I Shada-Helin Sulhav ser vi en ung konstnär som kommer kunna utveckla scenkonsten både nationellt och internationellt.

- Det är med glädje jag läser motiveringen till årets Sigrid Paskell stipendiat! säger SWEA Internationals ordförande Catarina Hansson och fortsätter: Shada-Helin Sulhav representerar en ny generation skådespelare som utmanar både rådande normer och sig själv. Att kunna stötta en ung, lovande skådespelare som har ett driv och vilja att fortsätta att utvecklas känns oerhört meningsfullt. Jag är helt övertygad om att Shada-Helin Sulhav kommer förverkliga sina drömmar och önskar henne varmt lycka till!

Ett av stipendierna är Sigrid Paskells Stipendium i scenkonsterna. Juryn består av: Johanna Garpe, regissör och rektor vid Institutionen för scenkonst vid Stockholms konstnärliga högskola, Tobias Ringborg, violinist och dirigent, ledamot i Musikaliska akademien, Anneli Alhanko, prima ballerina assoluta och hovdansare, Anna Larsson, hovsångerska och ledamot i Musikaliska akademien och Elin Klinga, skådespelare i Dramatens fasta ensemble.

Catarina Hansson, SWEA Internationals ordförande