Somita Sabeti får stipendium för migrationsforskning

Bangkok 30 mars 2019 - Vid SWEA Internationals årsmöte i Bangkok utsågs idag Somita Sabeti till mottagare av 2019 års Interkulturella Stipendium. Sabeti tilldelas USD10.000 för sin forskning kring identitetsfrågor och interkulturell förståelse.

Under våren 2019 genomför Somita Sabeti en studie vid Koç Universitet i Istanbul, där hon genom djupintervjuer, teckningar och observationer söker förståelse kring migranternas egen syn på sin livssituation i Turkiet samt hur bakomliggande samhällsstrukturer och mekanismer påverkar deras syn på tillhörighet.

- Jag intervjuar papperslösa afghanska ungdomar som befinner sig i ett område i Istanbul med stor afghansk befolkning, förklarar Sabeti. Efter att gränsen mellan Turkiet och Grekland stängdes 2016 kan de inte resa vidare in i EU. En del har fortfarande planer på att resa vidare mot Europa eller andra delar av världen, andra överväger att stanna i Turkiet.

Studierna i Istanbul är del av ”Master MIM Crossing the Mediterranean – Towards Investment and Integration” som är ett initiativ från Erasmus Mundus och fokuserar på migrationsströmmarna kring Medelhavet. Tidigare under utbildningen har hon också studerat Barcelona, Sousse och Montpellier eftersom studierna kräver kunskap i spanska, arabiska, hebreiska och italienska vid sidan av den tvärvetenskapliga tillämpningen. Till sommaren lägger hon fram sin masteruppsats vid universitetet i Montpellier, där hon också får sin examen.

- Från stipendiekommitténs sida är vi väldigt glada och stolta att Somita på ett uppenbart sätt motsvarar kraven på SWEAs Interkulturella Stipendium, säger stipendiekommitténs sammankallande Paula Hasselgren.

Somita Sabeti talar redan flytande svenska, farsi, engelska och franska vilket har varit till stor hjälp i hennes studie. Hennes egen bakgrund – uppvuxen i Mölndal i en familj med iranskt ursprung – har varit en värdefull tillgång.

- Mina föräldrar var måna om att ge mig det bästa från två kulturer, berättar Somita Sabeti.

- Vad Somita säger är något som vi Sweor i världen verkligen kan relatera till, säger Christina Hallmert, SWEA Internationals ordförande. Att stå med fötterna i två kulturer skapar unika möjligheter till att förstå, tolka, medla och se utvecklingsmöjligheter.

om SWEA Internationals Interkulturella Stipendium
om SWEA International

+44 7592328962

SWEA International, Inc är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 7000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för cirka 2 miljoner kronor.

Agneta och Gunnar Nilssons stipendium för studier av interkulturella relationer instiftades när SWEAs grundare Agneta Nilsson fyllde 50 år. Stipendiet vänder sig till sökanden som har avslutat sina grundstudier om minst tre år vid universitet eller högskola i Sverige. Den som söker skall ha etablerat en direkt kontakt för sina interkulturella studier med institution eller universitet i utlandet.

Somita Sabeti har utsetts till mottagare av SWEA Internationals Interkulturella Stipendium för sin forskning kring identitetsfrågor och interkulturell förståelse.

Vad Somita säger är något som vi Sweor i världen verkligen kan relatera till. Att stå med fötterna i två kulturer skapar unika möjligheter till att förstå, tolka, medla och se utvecklingsmöjligheter.
Christina Hallmert, SWEA Internationals ordförande