Sopranen Julia Lindgren tilldelas Sigrid Paskells stipendium 2024

Julia Lindgren tilldelas 15 000 USD för sin ovanliga begåvning och potential att nå den högsta nivån internationellt.

Juryn för Sigrid Paskells stipendium inom scenkonsterna skriver i sin motivering:

“Sopranen Julia Lindgren besitter en högst ovanlig begåvning och visar med enastående röstresurser och stor scenisk uttrycksvilja en tydlig  potential i  det lyriska sopranfacket. Det är för oss fantastiskt att få premiera en sopran som med rätt stöd vill och kan nå den högsta nivån i internationell konkurrens.”

Julia Lindgren kommer att använda stipendiet till att efter operahögskolan nå en internationell karriär:

“Det är en stor ära och lycka att få vara Paskell-stipendiat, och eftersom chansen bara ges vart fjärde år till en sångare, känns det extra roligt”, säger Julia Lindgren.

“Stipendiet kommer väl till pass då jag avslutar mina studier vid operahögskolan till våren och har en stark önskan att fortsätta utveckla min röst och mitt konstnärliga uttryck som operasångerska. Nu har jag möjlighet att åka till London, Wien och Berlin för att träffa coacher och arbeta med de roller jag kommer ha på min repertoar. Jag är så otroligt glad och tacksam!”

Lotta Rigby Fors, Ordförande SWEA International:

“Sedan 2003 har SWEA varje år tilldelat unga, lovande  scenkonstnärer Sigrid Paskells stipendium. Vi är mycket stolta och glada över att i år kunna stötta Julia Lindgren i hennes fortsatta arbete för att nå framgång internationellt. Julia Lindgren är en särdeles begåvad lyrisk sopran som har en stark personlig scennärvaro.”

Bakgrundsfakta

Julia Lindgren debuterade 2023 på Kungliga Operan i Stockholm som "Herodias page" i Richard Strauss opera Salome. Sommaren 2023 sjöng hon "Första häxan" i Macbeth av Verdi på Läckö Slott. Andra roller under 2023 var Fiordiligi i Cosi fan tutte med Högskolan för scen och musik i Göteborg, samt Ida i Läderlappen i Vattnäs konsertlada. Passionen för klassisk sång och opera väcktes tidigt när hon sjöng i diskantkören på Göteborgsoperan. Sommaren 2022 sjöng hon "Pa" i Reine Jönsson och Patrik Sörlings nyskrivna opera Tre knivar från Wei.

Julia Lindgren studerar nu på Göteborgs Universitet, Högskolan för scen och musik; Konstnärligt kandidatprogram i Opera. Hon går ut 2024. Hon har tidigare studerat vid Stockholms Konstnärliga högskola, Institutionen för Opera; Kandidat Operasång 2021-2023. Hon gick på Hvitfeldtska gymnasiet i Göteborg på musiklinjen med inriktning klassisk sång.

SWEA International är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 6000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för mer än 2 miljoner kronor.

Sigrid Paskells Stipendium ges ut i scenkonsterna: sång, dans, teater, instrumentalmusik med en konstart i taget under en rullande fyraårsperiod. Stipendiet avser unga lovande svenska kvinnor och män i början av sin karriär.

Sigrid Paskells jurymedlemmar:  Johanna Garpe, regissör; Elin Klinga, skådespelare; Anna Larsson, hovsångerska; Tobias Ringborg, violinist och dirigent, samt Anneli Alhanko, prima ballerina assoluta och hovdansare.

Pressförfrågningar
Vänligen kontakta: