SWEA satsar på vänskap

Paris, den 6 december 2021 – Den andra advent deltog H.K.H. Kronprinsessan Victoria i den högtidlliga lanseringen av boken "Amitié. Svenska institutet i Paris – en kärlekshistoria", i närvaro av ett hundratal gäster tillsammans med bland annat SWEA International på Svenska institutet i Paris.

Boken Amitié utgör ”la grand finale” på ett helt år fyllt av kulturevenemang och sverigefrämjande aktiviteter med anledning av att Svenska institutet i Paris firar sitt 50-årsjubileum med vänskap som tema.

Sveriges enda kulturhus utomlands har under ett halvt sekel kunnat förmedla svensk kultur och varit en mötesplats för svensk-franska och internationella kultursamarbeten.

Detta stämmer väl överens med SWEAs syfte och uppdrag som därför valde att göra en global insamling till dagens donation på 60,000 USD så att boken, som är en hyllning till vänskapen mellan generationer och kulturer över gränserna, kan ges ut på engelska så väl som på svenska och franska, samtidigt som SWEA lägger grunden till ett nära samarbete med Svenska institutet.

- Vi är så tacksamma för SWEAs bidrag och ser fram emot vårt fortsatta samarbete, säger Ewa Kumlin, kulturråd och chef för Svenska institutet i Paris

- ”Världsvid vänskap” är SWEAs motto och Svenska institutet en viktig partner för vår uppgift att främja svensk kultur och tradition i världen, säger Suzanne Southard, internationell ordförande för SWEA International. Jag är rörd och oerhört stolt över hur Sweor världen över har bidragit till vår insamling så att vi idag kan bidra med den största enskilda donationen någonsin i SWEAs 42-åriga historia. Det här visar, på ett väldigt konkret sätt, styrkan i vår världsvida vänskap.

------------

Suzanne Langeland Southard

Karin Högman

SWEA är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 6000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för cirka 2 miljoner kronor.

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling.
Svenska institutet i Paris, Institut suédois, är en del av myndigheten Svenska institutet (SI) och Sveriges enda kulturhus utomlands. Avdelningen ansvarar för SI:s närvaro i Frankrike och har i uppgift är att öka intresset och förtroendet för Sverige och svensk kultur samt att främja kulturutbyte mellan Sverige och Frankrike.

Det här visar, på ett väldigt konkret sätt, styrkan i SWEAs världsvida vänskap.
Suzanne Southard, ordförande i SWEA International, Inc