SWEA-stipendium går till forskning i skandinavisk litteratur

Marie Lindskov Hansen har utsetts till SWEA Internationals Litteraturstipendiat 2020. Hon tilldelas 10 000 USD för sin nyskapande forskning inom autofiktion i skandinavisk litteratur. Ämnet har blivit mycket populärt de senaste 30 åren och avser de flytande gränserna mellan fiktion och verklighet i självbiografiska texter.

Marie har valt att bygga sin forskning på självbiografiska texter av August Strindberg - Maja Lundgren - Karl Ove Knausgård och Björn Rasmussen.

- För sex år sedan skrev jag mitt specialarbete om Knausgård. Frågorna jag ställde då fick jag svar på. Fast mot slutet av mitt arbete hade jag samlat på mig en väldig massa nya frågor som behövde svar, skrattar Marie. Valet att fortsätta doktorera inom ämnet blev därmed självklart.

Lindskov Hansen är en ung begåvad litteraturforskare. Hon får idel lovord från professorer och kollegor som menar att hon är en utomordentligt kompetent forskare med mycket stor förtrogenhet med svensk litteratur, såväl samtida som äldre. Lill-Ann Körber, idag professor och tidigare SWEA-stipendiat berättar att: Marie är utan tvekan en av de mest briljanta yngre internationella forskare i skandinavisk litteratur.

Den avhandling på Humboldt-Universität Berlin som Lindskov Hansen snart är klar med är en mycket spännande tidsresa genom litteraturen.

- Jag är stolt och glad över att SWEAs stipendium hjälper Marie att uppfylla sin dröm om att nå ut till en bredare internationell publik, säger Suzanne Langeland Southard, SWEA Internationals ordförande. Jag ser mycket fram emot att läsa hennes avhandling när den är översatt och publicerad.

----------------------------------------------------

Suzanne Langeland Southard

Maria Svensson
+46 762 501703

SWEA är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 7000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för cirka 2 miljoner kronor.

SWEA Internationals stipendium för forskning i svenska språket, litteraturen och samhället tilldelas en väl meriterad doktorand som bedriver studier vid ett universitet utanför Sverige och är permanent bosatt utomlands. Den sökande ska ha registrerat sitt ämne för doktorsavhandlingen och vara i slutskedet av sina forskarstudier. Stipendiet ska vara en hjälp att slutföra avhandlingen.

Marie Lindskov Hansen får SWEAs litteraturstipendium för sin utomordentligt kompetenta forskning där hon visar mycket stor förtrogenhet med svensk litteratur, såväl samtida som äldre.

... mot slutet av mitt arbete hade jag samlat på mig en väldig massa nya frågor som behövde svar. Valet att fortsätta doktorera inom ämnet blev därmed självklart.
Marie Lindskov Hansen, SWEAs litteraturstipendiat 2020
Suzanne Langeland Southard, SWEA Internationals ordförande