Sweor fr­ån hela världen tar över Pensionat Hjorten

Båstad, 1 juli 2019 - En Sverigeresa arrangeras varje år för medlemmar i SWEA, som är en organisation för svensktalande kvinnor utomlands. I år går resan till Bjärehalvön och på tisdag samlas ett 50-tal kvinnor på Pensionat Hjorten i Båstad. De har bokat hela pensionatet för evenemanget.

Sverigeresan är ett sätt för utflyttade svenskor att hålla kontakten med Sverige och med varandra. Flera av deltagarna har varit med många gånger tidigare och känner varandra väl.

- Men jag tycker det är extra roligt att vi har flera nya Sverigeresenärer med i år, berättar Britta Hesse som är arrangör tillsammans med Ann-Christine Lundstedt och Gun Norberg.

I gruppen finns det Sweor från Australien och USA men också närmare ställen i Europa och till och med Sverige. Under dagarna i Bjäre får de uppleva Torekov, en naturdag på Norrvikens trädgårdar och Dagshög samt en kulturdag med fokus på svenska storheter som Birgit Nilsson och Ingmar Bergman.

I år avslutas Sverigeresan med en galamiddag i Orangeriet på Norrvikens trädgårdar. Det är speciellt festligt eftersom SWEA firar 40 år av världsvid vänskap.

SWEA är ett globalt nätverk för svenska och svensktalande kvinnor som bor – eller har bott – utomlands. Med cirka 7000 medlemmar i ett 70-tal avdelningar över hela världen är SWEA den största ideella Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Varje år delar SWEA ut stipendier och donationer för cirka 2 miljoner kronor.

2019 fyller SWEA 40 år, vilket firas med olika evenemang under hela året.