• Sweboat/

Brist på vinteruppläggning i kommunala hamnar – ”viktigt för båtlivet att kommunerna satsar”

Det råder stor brist på vinteruppläggningsplatser för fritidsbåtar i kommunala anläggningar. Jämfört med antalet båtplatser på sommaren erbjuds vinteruppläggning på land för knappt en tredjedel av båtarna.
– Vinteruppläggningsplatser i anslutning till hamnarna är en förutsättning för många att kunna ha båt. Därför är det viktigt att kommunerna prioriterar frågan, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat, Båtbranschens riksförbund.

I Sweboats årliga undersökning av båtlivet i Sverige uppgav i år 66 kommuner att de driver hamnar för fritidsbåtar. Tillsammans har de 46 248 båtplatser till uthyrning men bara 14 119 uppläggningsplatser för vinterförvaring. Det innebär att 31 procent av båtarna, eller knappt var tredje, också kan få tillgång till en vinteruppläggningsplats.

Resultatet visar på stora skillnader mellan kommunerna. Mer än hälften av alla kommuner som driver hamnar erbjuder inga vinteruppläggningsplatser alls. Bäst på att erbjuda vinteruppläggning är Haparanda kommun som har 60 båtplatser på sommaren och 100 vinteruppläggningsplatser samt Örebro och Gotland som har lika många platser på vintern som på sommaren (250 respektive 196). Vissa kommuner upplåter mark för ändamålet till ideella båtklubbar.

Kommersiella aktörer och ideellt drivna båtklubbar redovisar en större tillgång på vinteruppläggningsplatser. 67 företag som driver hamnar har vinterplatser för 76 procent av båtarna som har plats vid företagets bryggor på sommaren. 208 båtklubbar som driver hamnar redovisar uppläggningsplatser för 64 procent av båtarna som har bryggplats på sommaren. Totalt redovisas i undersökningen 98 247 båtplatser på sommaren och 49 106 vinteruppläggningsplatser.

Inför vinteruppläggningen rekommenderas alla båtägare också att rengöra båtbottnen, men också här uppstår problem för den som har sin båt i en kommunal hamn. Endast 19 av 66 kommuner (29 procent) som driver hamnar har en anläggning för båtbottentvätt. Motsvarande siffror för kommersiella anläggningar är 29 av 67 (43 procent) och för ideella båtklubbar 33 av 208 (16 procent).

– Privata och ideella aktörer är helt klart oerhört viktiga för tillgången på vinteruppläggningsplatser. Men kommunerna har en nyckelroll för båtlivets utveckling, inte minst genom möjligheten att avsätta lämplig mark för såväl de kommunala hamnarna som de som drivs av båtklubbar. Ur miljösynpunkt vore det också önskvärt att fler kommuner satsade på anläggningar för båtbottentvätt, säger Mats Eriksson.

Sweboat granskar årligen förutsättningarna för båtliv i svenska kommu­ner. I undersökningen som leder fram till utmärkelsen Årets Båtkommun svarar kommuner och andra båtlivsaktörer på frågor om bland annat båtplatser och service. I undersökningen har huvudsakligen kustkommuner och kommuner runt de större sjöarna, totalt 126 kommuner, valt att delta, jämte båtklubbar och kommersiella företag.

För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, vd, Sweboat. Telefon: 070–342 06 99.
E-post: mats.eriksson@sweboat.se.

Bifogas: statistik över vinterplatser för fritidsbåtar, kommun för kommun. (pdf-fil)

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Tillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.