• Sweboat/

Norrköping utsedd till Årets Båtkommun – "här har alla möjlighet att ha båt"

Report this content

Norrköping är Årets Båtkommun 2012. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat – Båtbranschens riksförbund – låtit göra.
– Norrköping har ett väl utvecklat båtliv, där kommunen, båtklubbar och privata företag bidrar till att skapa goda förutsättningar. Tack vare gott samarbete mellan olika aktörer finns det plats för alla som vill ha båt i Norrköping, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Undersökningen visar att Norrköping det senaste året genom väl genomtänkta investeringar förbättrat möjligheterna avsevärt för båtintresserade i kommunen. Norrköping är en av endast två kommuner som helt lyckats bygga bort sin båtplatskö.

– När vi bedömer kommunerna ser vi tillgängligheten som en av de främsta faktorerna. Kommuner som engagerar sig i båtlivet och har ett bra samarbete med båtklubbar och privata aktörer är de som lyckas bäst. I Norrköping har kommunen bland annat genom ett samarbete med privata aktöerr gjort det enkelt för kommuninvånarna att förverkliga drömmen om en egen båt, säger Mats Eriksson.

I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.

• I Norrköping har kommunen de senaste åren rustat upp och utvecklat fritidsbåthamnen i Arkösund, som arrenderas och drivs av en privat samarbetspartner, Promarina.
• Lindö småbåtshamn alldeles utanför Norrköpings tätort har också rustats upp och fått nya bryggor med moderna, funktionella båtplatser.
• Kommunen har ansökt om och beviljats statligt ekonomiskt stöd för en ny båtbottentvätt till anläggningen i Arkösund, en investering på 1,2 miljoner kronor.
• Vid sidan av kommunen erbjuder flera klubbar båtplatser och service i skärgårdsnära anläggningar.

Bifogas: fakta om Årets Båtkommun 2012 och lista över de femtio bäst placerade kommunerna.

För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, vd, Sweboat. Telefon: 070–342 06 99.
E-post: mats.eriksson@sweboat.se.
Pressbilder: http://sweboat.se/bilder.aspx. (Nyhetsbild från Norrköping kommer under dagen).

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Tillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.