• Sweboat/

Strömstad utsedd till Årets Båtkommun – ”Stort kommunalt engagemang garanti för båtlivet”

Report this content

Strömstad är Årets Båtkommun 2014. Det är resultatet av en riksomfattande undersökning som Sweboat, Båtbranschens riksförbund, låtit göra.
– Strömstads kommun visar ett stort engagemang och en vilja att hela tiden förbättra förutsättningarna för kommunens invånare att ha egen båt. Här är den kommunala satsningen en garanti för att båtlivet fungerar bra, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.

Undersökningen visar att Strömstad skapar goda möjligheter för kommunens invånare att ha båt. Kommunen investerar löpande i underhåll och uppgradering av sina brygganläggningar med totalt 1 700 båtplatser och tar därigenom ansvar för tillgång, kvalitet och säkerhet. Miljösatsningarna omfattar spolplattor för båtbottentvätt, pumpanläggningar för mottagning av toalettavfall och miljöstationer.

Strömstad har varje år placerat sig i det absoluta toppskiktet av den kommunrankning som görs i anslutning till undersökningen. Båtplatser är mycket attraktiva i en kommun med Strömstads läge och andelen kommuninvånare och sommarboende som vill ha egen båt är hög. Med åtgärder som gjort att kötiden till en kommunal båtplats börjat förkortas och planer på hur kön ska kunna kortas ytterligare tar Strömstad nu steget till förstaplatsen.

– När vi bedömer kommunerna ser vi tillgänglighet, pris och service som nyckelfaktorer. I Strömstad lyckas man erbjuda god tillgänglighet och god service till rimliga priser, säger Mats Eriksson.

I undersökningen fick kommuner, båtklubbar och privata aktörer svara på frågor om bland annat kostnader och kötider, service i anslutning till hamnar och förekomst av miljöstationer, båtbottentvättar och pumpanläggningar för toalettavfall. Kommunernas förvaltningar ombads dessutom redovisa för investeringar och utvecklingsprojekt för båtlivet.

Närmast efter Strömstad på kommunrankningen placerade sig i år Söderhamn och Västerås, som precis som Strömstad gör gedigna satsningar på att ge sina invånare möjlighet till ett rikt båtliv.

Bifogas: fakta om Årets Båtkommun 2014 och lista över de femtio bäst placerade kommunerna.

För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, vd, Sweboat. Telefon: 070–3420699.
E-post:
mats.eriksson@sweboat.se. Se även: www.sweboat.se.

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Båttillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.

Taggar: