Sweboat gör ny granskning av båtlivet

Sweboat fortsätter granska förutsättningarna för båtliv i Sverige. Nu kartlägger Sweboat, båtbranschens riksförbund, på nytt båtlivet i svenska kommuner. I år fokuserar undersökningen bland annat på hur väl förberedda kommunerna är inför kommande skärpta miljökrav gällande båtbottentvätt och latrintömning. I maj utses Årets Båtkommun 2014.

Undersökningen Årets Båtkommun tar fasta på faktorer som kötider till båtplats, service och kommunalt engagemang. Resultatet har genom åren visat på stora skillnader och att möjligheterna att bedriva båtliv varierar kraftigt från kommun till kommun. Årets Båtkommun undersöker också hur kommunerna anpassar sig till de nya miljökrav som ställs på hamnarna när det gäller möjligheter till båtbottentvätt och latrintömning.

Enligt en ny miljölag som träder i kraft 1 april 2015 måste båtar med toalett ha en latrintank som töms i hamn, vilket kräver att många båtar måste byggas om och att hamnarna måste installera latrintömningsstationer. Och redan under 2014 skärps kraven på anläggningar för båtbottentvätt.

– Det ställs allt högre miljökrav på båtfolket och det är i grunden något väldigt bra. Men ska man kunna leva upp till kraven är det nödvändigt att kommunerna tar sitt ansvar för att säkerställa att båtfolket har tillgång till latrintömningsstationer och båtbottentvättar. Det ska bli mycket intressant att se hur långt man kommit i det arbetet, säger Mats Eriksson, vd Sweboat.

Hittills har Årets Båtkommun bland annat resulterat i att diskussionen om förutsättningar för båtliv har intensifierats runt om i landet. I många kommuner diskuteras mer än tidigare vikten av fler båtplatser för att råda bot på långa köer, vilka utgör ett direkt hinder för människor som längtar efter en fritid med egen båt.

– Med Årets Båtkommun vill vi lyfta fram kommuner som skapat speciellt goda förutsättningar för människor att bedriva båtliv. På så sätt hoppas vi kunna inspirera till fler goda initiativ. Och genom att peka på skillnader mellan kommunerna hoppas vi kunna påverka dem att göra det enklare för folk att ta del av båtlivet. Politiker och tjänstemän har ett stort ansvar för att öka tillgängligheten, oavsett om fritidshamnarna drivs kommunalt, ideellt eller privat, säger Mats Eriksson.

När den senaste undersökningen genomfördes valde i princip samtliga svenska kustkommuner och kommuner runt de största sjöarna att svara på Sweboats enkät. I dagarna distribueras årets enkätundersökning till samtliga svenska kommuner samt till ett stort antal båtklubbar och aktörer inom det privata näringslivet. Årets Båtkommun genomförs i samarbete med undersökningsföretaget K2analys.

För ytterligare information, kontakta:
Annika Lindqvist, Projektledare Kommunikation. Telefon: 0703-08 01 48. E-post: annika.lindqvist@sweboat.se

Sweboat – Båtbranschens Riksförbund – har drygt 400 medlemsföretag i åtta branschgrupperingar inom båtindustrin: Båttillverkarna, Marinmotorgruppen, Båttillbehörsgruppen, Marinhandlarna, Svenska Varvsföreningen, Finans- och Försäkringsgruppen samt Svenska Bryggleverantörers Förening. Sweboat verkar för att skapa gynnsamma förhållanden för båtbranschen och förståelse för branschens roll i samhället.

Taggar: