Alla resor med Swebus märks med Bra Miljöval

Swebus Flygtransfer till Arlanda märks nu med Bra Miljöval. I och med detta uppfyller samtliga Swebus resor Naturskyddsföreningens krav för miljömärkningen. Därmed klarar expressbussbolaget Naturskyddsföreningens nya hårdare kriterier på bland annat låga utsläppsnivåer och hög beläggningsgrad.

Naturskyddsföreningen, som miljömärkte Swebus expressbussresor för första gången redan 2009, har nyligen skärpt kraven för Bra Miljöval. De nya kriterierna ställer hårdare krav på energiförbrukning, koldioixdutsläpp och kväveutsläpp relaterat till antalet personkilometer. Det gör att Swebus måste se till att ha bussarna välfyllda för att klara kraven. Samtidigt som Swebus nu klarar de hårdare licenskraven för sina expressbussresor inkluderas för första gången även Flygtransferlinjerna från Stockholm och Västerås till Arlanda i miljömärkningen.

- Miljömärkningen Bra Miljöval gör det tydligt för våra resenärer att de faktiskt bidrar till ett hållbart samhälle när de reser med Swebus, vilket är angeläget inte minst när det kommer till transporter till och från Sveriges största flygplats, säger Ingvar Ryggesjö, presschef för Swebus. Vi lever upp till de nu ännu hårdare krav som Naturskyddsföreningen ställer, och det vill vi gärna synliggöra för våra resenärer.

Swebus miljöarbete berör allt från resornas utsläppsnivåer till hur man organiserar och strukturerar verksamheten ute i landet.

- Vi arbetar målinriktat med miljöfrågor och siktar hela tiden på att bli bättre, säger Ingvar Ryggesjö. Bland annat har vi under sommaren genomfört en depåflytt från Huddinge utanför Stockholm till Frihamnen. Det innebär att våra bussar kommer att spara in 7 800 mil per år i tomkörning, alltså sträckor som bussarna av logistiska skäl måste köra utan resenärer ombord.

Fakta om Swebus miljöarbete

• Aktiv utveckling av bussteknik: äldre och törstigare bussar fasas ut och ersätts av modernare teknik, speciellt framtagen i samarbete med bussleverantörerna för att passa expressbussars körstil.
  • Smartare bokningssystem:med ett onlinesystem undviker Swebus att köra med halvtomma bussar.
  • Miljöoptimerade tidtabeller: turer planeras förutom efter när resenärerna vill åka, även medhänsyn till rådande trafiksituation så att köande och tomgångskörning ska minimeras.
  • Mjukare körstil ger lägre förbrukning: förarna utbildas på lokal nivå och frågan synliggörs internt.
  • Översyn av depåer: Swebus ser kontinuerligt över möjligheterna att optimera sina sex stora bussdepåer. Exempelvis har en flytt av depån i Stockholm inneburit att man årligen sparar in 7 800 mil i sträckor som bussarna av logistiska skäl måste köra utan resenärer.
  • Miljömärkt rengörning: samtliga bussar som kör inom Swebus linjenät rengörs från och med 2012 med miljömärkta rengöringsmedel.

Fakta om Bra Miljöval

• Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens egen miljömärkning sedan 1989
  • Det är en oberoende miljömärkning som syftar till att vägleda konsumenten till en hållbar konsumtion
  • Bra Miljöval ställer omfattande och kontrollerbara miljökrav som skärps med tiden