Nya resor på Västkusten och Triangeln ny hållplats i Swebus hösttidtabell

På måndag den 20 augusti börjar Swebus nya hösttidtabell att gälla. Bland nyheterna finns bland annat fler och snabbare turer mellan Malmö och Göteborg och förbättrade anslutningsmöjligheter till övriga bussar och tåg i hela landet. Dessutom läggs det centralt belägna köpcentrat Triangeln till som ny hållplats i Malmö.

- I höst satsar vi extra på Västkusten och sträckan Malmö - Göteborg, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus. Det har blivit en populär bussträcka sedan nedlagda tåglinjer skapat stor trängsel och ståplatser ombord på tågen. Vi gör om en del av våra befintliga turer mellan Göteborg och Malmö till snabba turer med färre stopp på vägen, samtidigt som vi lägger till nya avgångar mellan Göteborg och Lund på söndagar.

En annan höstnyhet för expressbussbolaget är den nya hållplatsen vid köpcentrat Triangeln i Malmö.

- Det är viktigt för oss att kunna erbjuda våra resenärer i Malmö en mer central hållplats än Svävarterminalen, där våra bussar stannar idag, säger Ingvar Ryggesjö. Vi hoppas att inom kort även att få tillgång till Malmö centralstation, men innan det är i hamn är vi glada över att från och med nästa vecka lägga till hållplatsen Triangeln. Där får våra resenärer nära till tåg och lokaltrafik och kan på ett smidigt sätt fortsätta sina resor ända fram till sin slutdestination.

För att göra kombinationsresor smidigare för resenärerna har Swebus i hösttidtabellen dessutom förbättrat anslutningsmöjligheterna till tåg och övrig busstrafik i hela landet.

- Vi vill ju att kollektivresandet ska öka, men för att det ska ske måste det vara smidigt och finnas bra anslutningsmöjligheter, säger Ingvar Ryggesjö. Vi ser därför ständigt över våra avgångar för att säkerställa att de klaffar med tåg och andra bussar och försöker ta till oss våra kunders synpunkter. Ett exempel på detta är att morgonbussen från Oslo till Stockholm kommer att avgå lite senare efter önskemål från nattpersonalen på Universitetssjukhuset, för att de ska hinna med bussen.

Nyheter ur Swebus hösttidtabell 20 augusti - 16 december 2012

Fler och snabbare bussturer mellan Göteborg och Malmö
Resandet på Västkusten ökar och fler av turerna mellan Göteborg och Malmö blir nu snabbare turer med färre stopp. Restiden kortas med cirka 30 minuter jämfört med de vanliga turerna och har blivit populära bland arbetspendlare och helgresenärer. Dessutom introduceras en ny snabbare eftermiddagstur från Göteborg till Lund på söndagar, med avgång klockan 13.30, och retur från Lund klockan 17.30.

Fler torsdagsturer mellan Göteborg och Falun
I höst behåller Swebus en högre turtäthet mellan Göteborg och Falun på torsdagar. Sommarutbudet med en avgång från Göteborg klockan 07.45 och en från Falun klockan 12.50 förlängs nu även till att gälla hösten. Därmed finns det det upp till två dagliga avgångar hela veckan i båda riktningar mellan städerna. Utöver Göteborg och Falun stannar bussarna i bland annat Trollhättan, Åmål, Karlstad och Borlänge.

Ny hållplats vid Triangeln i Malmö
För första gången börjar Swebus bussar att stanna vid köpcentrat Triangeln i centrala Malmö. Därmed får resenärerna enklare bytesmöjligheter till anslutande tåg och länsbussar. Swebus stannar liksom tidigare även vid Svävarterminalen.

Ny morgontur mellan Malmö och Jönköping
Hösttidtabellen ger en ny avgång mellan Malmö och Jönköping. Från och med den 20 augusti går det en buss på måndagsmorgnar klockan 05.40, som stannar i Lund, Landskrona, Helsingborg, Örkelljunga, Markaryd, Ljungby och Värnamo på sin väg till Jönköping. Den nya turen kommer samtidigt som vissa av turerna mellan Malmö och Jönköping justeras tidsmässigt. Åtgärderna är en del i Swebus strävan att få fler att välja att åka kollektivt och göra det ännu smidigare att arbetspendla med buss.

Se www.swebus.se för mer specifik information kring avgångar och biljetter.