Swebus inleder samarbete med Viking Line

Expressbussföretaget Swebus och rederiet Viking Line sluter nu ett samarbetsavtal för att optimera kollektivresandet mellan Stadsgården i Stockholm och ett antal svenska städer. Genom samarbetet blir det för första gången möjligt för alla som ska till och från huvudstaden att åka med Viking Line-bussarna. Bussarna går dagligen från Eskilstuna, Västerås och Uppsala och tillbaka, med anslutningsmöjligheter till Swebus övriga linjenät.

- Vi arbetar ständigt med att hitta nya, smarta lösningar för att öka kollektivresandet i Sverige, säger Ingvar Ryggesjö, presschef för Swebus. Detta samarbete med Viking Line är ett tydligt exempel på det. Tillsammans vill vi göra det lättare för fler att ta bussen till passagerarfartyget, och när bussarna ändå passerar Cityterminalen i Stockholm kan man ju välja att kliva av där. Det tror vi är ett attraktivt alternativ för många av våra resenärer.

Bussarna som går dagligen från Eskilstuna, Västerås och Uppsala är anpassade till Viking Lines Åbo-avgångar. Dessutom kan resenärerna enkelt ansluta till Swebus övriga linjenät med 150 svenska orter.

-  Efterfrågan på resor till det nya passagerarfartyget Viking Grace har överträffat våra förväntningar. Och vi är mycket glada över att nu kunna erbjuda våra resenärer från Eskilstuna, Västerås och Uppsala denna bekväma dörr till dörr-service till och från fartyget, säger Peter Hellgren vd för Viking Line Skandinavien

Biljetterna till Viking Line-bussarna finns till försäljning från och med idag den 19 februari och gäller för resor från och med den 1 mars. Resorna kostar mellan 39  och 99 kronor beroende på sträcka, och säljs via www.swebus.se, via telefon 0771-218 218, samt på Pressbyrån, 7-Eleven och Direkten-butikerna.

Tidtabell 1 mars-31 maj 2013:
Eskilstuna - Stockholm/Stadsgården (via Strängnäs, Läggestä, och Södertälje)
Dagligen kl 05.15-07.00
Stadsgården/Stockholm-Eskilstuna (via Södertälje, Läggesta och Strängnäs)
Dagligen kl 19.25-21.50

Västerås-Stockholm/Stadsgården (via Enköping och Bålsta)
Dagligen kl 05.20-07.05
Stockholm/Stadsgården-Västerås (via Bålsta och Enköping)
Dagligen kl 19.25-21.10

Uppsala-Stockholm/Stadsgården