Swebus släpper specialresor till Vansbrosimningen

Idag den 6 februari kommer Swebus specialresor till Vansbrosimningen 2013 ut till försäljning. Bussarna tar simmarna och deras hejarklackar hela vägen från Stockholm, Enköping och Västerås till evenemanget och hem igen. Nytt för i år är anpassade avgångar även till Vansbro Tjejsim. Resorna är en del i Swebus återkommande samarbetssatsning med En Svensk Klassiker.

- Det finns ett behov av smidiga kollektivresor till Vansbro som blir väldigt uppenbart när många behöver ta sig dit samtidigt, säger Ingvar Ryggesjö, presschef för Swebus. Det är inte bra för vare sig miljö eller plånbok om tusentals simmare reser dit i varsin bil. Dessutom vet vi att det är ganska skönt för idrottarna att bara kunna sätta sig på en bekväm buss i stället för att behöva fokusera på vägval eller trafikläge inför eller efter en krävande fysisk prestation av det här slaget.

Vansbrosimningen är ett av världens största simevenemang och ingår i En Svensk Klassiker, som innebär att man inom en tolvmånadersperiod ska ha genomfört Vansbrosimningen, Lidingöloppet, Vätternrundan samt Vasaloppet eller Engelbrektsloppet. Mellan den 5 och den 7 juli 2013 genomförs fem olika simlopp i Vansbro.

- Vi ser väldigt positivt på samarbetet med Swebus, inte minst eftersom miljön mår bra av att fler reser kollektivt, säger Jan Palander, generalsekreterare för Vansbrosimningen. Vi arbetar ständigt för att skapa så bra förutsättningar kring Vansbrosimningen som möjligt, och i det är smidiga resor förstås en viktig del.

Specialresorna till Vansbrosimningen ingår i Swebus samarbete med En Svensk Klassiker som inleddes 2012. Resorna till Lidingöloppet kommer ut till försäljning senare i vår. Biljetterna till Vansbrosimningen finns ute till försäljning på www.swebus.se, på telefon 0771-218 218, via mobiltelefon eller direkt hos Swebus biljettombud såsom Pressbyrån, 7-Eleven och Direkten-butikerna.

Tidtabell:
Vansbrosimningen 7 juli 2013
Stockholm-Enköping-Västerås-Vansbro:
kl 05.30-10.00

Vansbro-Västerås-Enköping-Stockholm:
kl 15.00-19.30

Vansbro Tjejsim 6 juli 2013:
Stockholm-Enköping-Västerås-Vansbro:
kl 06.30-10.30