Swebusförare vann Bussförar-SM 2011

Sveriges bästa bussförare är Swebusföraren Sabina Strömmare. Hon mottog guldmedaljen i tävlingen Bussförar-SM 2011 av infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd tidigare idag på Nalen i Stockholm.

Antal deltagare i Bussförar-SM var i år rekordstort, totalt 407 stycken. Vinnare blev Swebusföraren Sabina Strömmare från Kil.

– Att vara kollega med Sveriges bästa bussförare gör oss alla på Swebus stolta, säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus. Ett arrangemang som Bussförar-SM lyfter fram hur viktigt förarnas arbete är, det tycker vi är bra. Det är ju deras dagliga insatser som är kärnan i det som är Swebus.

Bussförar-SM påbörjades med ett teoretiskt test och därefter var det 16 förare som tog sig vidare till finalen som genomfördes på Trafikcenter i Kumla. Finalen bestod av manöverprov, teoretiskt prov, halkkörning, katastrofövning och prov i ekonomisk körning.

Bussförar-SM arrangeras årligen av Bussarbetsgivarna i samarbete med tidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM. Samarbetspartners är även Trafikcenter i Kumla, VDL Bus & Coach och Trygg Hansa.