Delårsrapport januari – juni 2024 Sweco AB (publ)

Swecos (NASDAQ: SWEC-B) rapport för det andra kvartalet visar stabil tillväxt och förbättrad effektivitet. Omsättningen ökade med 11 procent, EBITA ökade med 12 procent, justerat för kalender, och marginalen ökade till 9,8 procent. Den positiva utvecklingen beror på stabil efterfrågan, högre arvoden och högre debiteringsgrad. Marknaden är i linje med tidigare kvartal, med god efterfrågan kopplat till den gröna omställningen i Europa och inom områden som försvar och säkerhet, sjukvård och läkemedel.

April–juni 2024

• Nettoomsättningen ökade till 8 077 MSEK (7 249)
  • EBITA ökade till 794 MSEK (564), marginal 9,8 procent (7,8)
  • EBITA ökade med 12 procent jämfört med föregående år, justerat för den betydande positiva kalendereffekten i kvartalet
  • EBIT ökade till 783 MSEK (532), marginal 9,7 procent (7,3)
  • Resultat efter skatt ökade till 540 MSEK (357), motsvarande 1,50 SEK per aktie (0,99)

Januari–juni 2024

• Nettoomsättningen ökade till 15 797 MSEK (14 389)
  • EBITA ökade till 1 587 MSEK (1 412), marginal 10,0 procent (9,8)
  • EBITA ökade med 15 procent jämfört med föregående år, justerat för kalendereffekter
  • EBIT ökade till 1 561 MSEK (1 370), marginal 9,9 procent (9,5)
  • Nettoskuld/EBITDA minskade till 1,1 ggr (1,5)
  • Nettoskulden minskade till 3 451 MSEK (4 097)
  • Resultat efter skatt ökade till 1 098 MSEK (982), motsvarande 3,06 SEK per aktie (2,74)

Vd och koncernchef Åsa Bergman kommenterar:

"Stabil tillväxt och förbättrad effektivitet

Swecos positiva utveckling fortsatte under andra kvartalet. Nettoomsättningen ökade 11 procent och EBITA med 12 procent, justerat för kalendereffekter. EBITA-marginalen ökade till 9,8 procent.

Den positiva utvecklingen drivs av en stabil efterfrågan, högre genomsnittliga arvoden och ökad effektivitet. De åtgärder som har vidtagits under de föregående kvartalen börjar ge effekt, vilket har lett till en högre debiteringsgrad och starkare lönsamhet.

Överlag förblev efterfrågan på Swecos tjänster god, särskilt kopplat till den gröna omställningen. Efterfrågan inom bostäder och kommersiella fastigheter, liksom traditionell industri, förblev svagare.

Positiv operativ trend

Nettoomsättningen ökade till 8 077 MSEK (7 249), med en organisk tillväxt om 6 procent, justerat för kalendereffekter.  EBITA ökade till 794 MSEK (564) och EBITA-marginalen ökade till 9,8 procent (7,8). Justerat för kalendereffekter ökade EBITA med 12 procent eller 68 MSEK. Högre genomsnittliga arvoden, en högre debiteringsgrad, en ökning av antalet anställda, bidrag från förvärv och lägre rörelsekostnader hade samtliga en positiv effekt, medan högre personalkostnader, tillsammans med omstruktureringskostnader om 58 MSEK, påverkade negativt.

Sweco Belgien, Danmark, Norge och Sverige uppnådde samtliga en positiv organisk tillväxt och tvåsiffriga marginaler. Tyskland och Centraleuropa, Finland och Nederländerna levererade förbättrad EBITA kombinerat med betydande marginalförbättringar. Den pågående ompositioneringen i Storbritannien fortskrider enligt plan och Sweco Storbritannien förblev lönsamt under kvartalet.

Projekt och förvärv

Vändningen i Tyskland har gått stadigt framåt och jag är glad att kunna meddela vårt första förvärv i Tyskland på många år; Frilling + Rolfs, som tillför 30 experter inom vatten- och avloppshantering. Förvärvet möjliggör för Sweco att vinna fler affärer i ett växande marknadssegment.

Idag offentliggjorde vi även förvärvet av Valstar Simonis i Nederländerna, med omkring 60 experter inom cirkularitet och tekniska installationer för hållbarhet, inomhusklimat och säkerhet i byggnader. Förvärvet stärker Swecos ställning som ett av de ledande bolagen i Nederländerna inom hållbara byggnader.

Vi fortsätter att vinna projekt inom en rad olika expert- och kundsegment, vilket avspeglar mångfalden i vår verksamhet. I Nederländerna har Sweco fått i uppdrag av VoltH2 att bidra med ingenjörs- och upphandlingstjänster till en grön vätgasanläggning med en kapacitet om 60 MW.

I Finland har vi tecknat avtal om att tillhandahålla projekteringstjänster till den första spårvägen i Åbo i Finland och bidrar därmed till att skynda på stadens tillväxt och stödja dess klimatmål.

I Belgien ska Sweco stödja regeringen i arbetet med att utveckla en hållbar mobilitetsstrategi för en snabbt växande företagspark i Gent. Den styrningsmodell som Sweco har skapat ska stödja företag i att kunna erbjuda mobilitetslösningar för en gemensam multimodal infrastruktur till sina anställda.

Under kvartalet tillkännagav vi också ett fyraårigt ramavtal med fastighetsförvaltaren för Danmarks försvarsmakt, Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse, värt 238 MSEK. Sweco kommer att tillhandahålla strategisk rådgivning om byggnation, underhåll, utveckling och hållbarhetsfrågor för militära fastigheter i Danmark samt på Färöarna och Grönland.

Prioriteringar framåt

Vi fortsätter att fokusera på att förbättra effektiviteten för att ytterligare stärka våra marginaler. Att fortsätta vår historia av lönsam tillväxt med branschledande marginaler förblir en viktig prioritering framöver. Jag är nöjd med att de åtgärder vi har vidtagit ger resultat och att vi har nått en milstolpe i vår vändning i Tyskland, som markeras av förvärvet av Frilling + Rolfs.

Utöver de affärsmöjligheter som skapas av Europas gröna omställning ser vi även tillväxt inom segment som försvar och säkerhet, sjukvård och läkemedel. Sweco fortsätter att stödja sina kunder i dessa segment och vi har en bra position för att skapa fortsatt tillväxt för verksamheten."

Informationsmöte
Swecos vd och koncernchef Åsa Bergman och CFO Olof Stålnacke presenterar rapporten vid en webcast och telefonkonferens den 16 juli klockan klockan 13:30. Presentationen hålls på engelska.

•    För registrering till webcast: Klicka här
•    För registrering till telefonkonferens: Klicka här

Presentationen och rapporten kommer att finnas tillgängliga för nedladdning på koncernens hemsida.

Informationen är sådan som SWECO är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-16 12:30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna E Olsson, Head of Press, Sweco Group, 070 557 33 26, anna.e.olsson@sweco.se

Sweco plans and designs the sustainable communities and cities of the future. Together with our clients and the collective knowledge of our 22,000 architects, engineers and other experts, we co-create solutions to address urbanisation, capture the power of digitalisation, and make our societies more sustainable. Sweco is Europe’s leading engineering and architecture consultancy, with sales of approximately SEK 29 billion (EUR 2.5 billion) in 2023. The company is listed on Nasdaq Stockholm. www.swecogroup.com.