• SWECO/

MÖTET MELLAN STAD OCH NATUR TEMA I GLOBAL FOTOTÄVLING - SWECO OCH MATTIAS KLUM ARRANGÖRER

Sweco och Tierra Grande bjuder in fotografer från hela världen till tävlingen ''City and Nature'' som hålls i anslutning till världsutställningen i Shanghai. Vinnarna får resa till Kina och delta i en fotoworkshop med Mattias Klum i den svenska paviljongen – som pryds av hans egna naturbilder i jätteformat.

Världsutställningens tema ”Better cities, better life” handlar om hur man kan skapa hållbart liv i världens växande städer. Sweco har ritat den svenska paviljongen vars utsidor visar bilder av stadsmiljöer. På sidorna mellan byggnaderna breder en tät granskog ut sig i form av Mattias Klums bilder tryckta på jätteduk. Genom fototävlingen hoppas arrangörerna skapa medvetenhet om miljöfrågor i stadsmiljöer. – Utmaningen går ut på att skapa en inspirerande bild som visar hur staden och naturen samverkar och utvecklar varandra. Vi behöver innovativa och kreativa människor i skapandet av ett hållbart samhälle, det är också en tanke som gått igen när vi designat paviljongen, säger Rebecka Gunner, informationschef på Sweco. Juryn består av ordförande Mattias Klum, professor Bob Lee från Konstfack, svenska Expokommitténs generalsekreterare Annika Rembe och Eva Nygren, vd för Sweco Sverige. Deltagare registrerar sig på www.tierragrande.se/photocontest. Inlämning av bidrag sker 1 maj till 24 juni. Prisutdelningen hålls i den svenska paviljongen den 16 september. De fem vinnande bidragen kommer då att få delta i en fotoworkshop tillsammans med Mattias Klum, där man bland annat kommer att dokumentera den svenska paviljongen. Utvalda tävlingsbidrag samt bilder från fotoworkshopen kommer även att ställas ut på Arkitekturmuseet i Stockholm under november.