Ny kapitalstruktur

Som en del av det inlösenförfarande som godkändes av årsstämman den 29 april 2010 genomförde Sweco AB en aktiesplit varigenom varje aktie delades i två aktier, varav en inlösenaktie. Då inlösenförfarandet nu avslutas löser Sweco AB in inlösenaktierna mot en inlösenlikvid om 2 kronor per aktie och Sweco AB:s aktiekapital återställs till samma nivå som före inlösenförfarandet.

Bolagsverket har idag registrerat en minskning av Sweco AB:s aktiekapital med 46 001 055 kronor, genom indragning av 92 002 110 inlösenaktier, varav 9 389 075 inlösenaktier av serie A och 82 613 035 inlösenaktier av serie B. Vidare har Bolagsverket idag registrerat en ökning av bolagets aktiekapital med 46 001 005 kronor genom fondemission. Det belopp som aktiekapitalet ökas med tillförs aktiekapitalet från fritt eget kapital. Inga nya aktier ges ut i samband med fondemissionen.

Efter dessa transaktioner har Sweco AB totalt 92 002 110 utestående aktier, varav 9 389 075 aktier av serie A och 82 613 035 aktier av serie B.

Inlösenförfarandet innebär att sammanlagt cirka 177,9 miljoner kronor skiftas ut till Sweco AB:s aktieägare, vilket motsvarar 2 kronor per aktie som inte innehas av bolaget. Utbetalning till aktieägarna beräknas ske den 9 juni 2010.

Lisa Lagerwall, Bolagsjurist Sweco, 08-695 66 16, 0734-12 66 16. lisa.lagerwall@sweco.seFredrik Hedlund, informationschef i Sweco, 08-695 66 12, 0734-12 66 12 fredrik.hedlund@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 100 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 juni 2010 kl 14.05.