• SWECO/

Ny rapport från Sweco: Stora brister i de europeiska städernas resiliens mot extremvärme – sårbara grupper kan bli utsatta i sommar

Europa är den kontinent där uppvärmningen går snabbast och står nu inför stigande temperaturer och värmerelaterade dödsfall till följd av klimatförändringarna. Under 2023 var det rekordmånga antal dagar med extremvärme. Swecos nya analys av 24 europeiska städer* understryker det akuta behovet av att dämpa effekterna av extremvärme och öka resiliensen. Det bör ske genom digital innovation, naturbaserade lösningar och grönblå infrastruktur samt genom att designa högpresterande byggnader.

Europa upplever temperaturer som stiger dubbelt så snabbt som det globala genomsnittet, och den värmerelaterade dödligheten har ökat med runt 30 procent de senaste 20 åren. Värmeböljor medför stora risker för folkhälsan och har en negativ effekt på infrastruktur och ekonomisk produktivitet i städerna.

– Europa blir snabbt både allt varmare och allt mer urbaniserat på samma gång, och dess städer behöver förändras för att klara detta – det är inte ett problem som kommer att försvinna. Swecos nya rapport som bygger på en studie av 24 europeiska städer visar att värmerelaterade problem ofta har förbisetts i klimatplaner och att städerna särskilt i Nordeuropa måste förbereda sig bättre, eftersom de fortfarande är byggda för att skydda invånarna från kyla, inte från värme. Myndigheter och beslutsfattare måste se över lagstiftning och agera för att hantera värmeböljor, det behöver ingå som en huvudkomponent i den gröna omställningen av våra städer, säger dr. Katherine Maxwell, teknikchef på Net Zero Cities, Asset Management på Sweco, och en av huvudförfattarna bakom rapporten.

Idag bor omkring 70 procent av Europas befolkning i städer, och till följd av den pågående urbaniseringen väntas siffran öka till 84 procent till 2050. Städerna upplever nu allt högre temperaturer jämfört med landsbygden på grund av klimatförändringarna och ”urban värmeö-effekten” (Urban Heat Islands Effect). Swecos rapport visar att en del europeiska städer vidtar åtgärder i rätt riktning för att bekämpa värmen, men det finns ännu mycket kvar att ta itu med.

– Europeiska städers klimatplaner måste fokusera mer på att skydda sårbara grupper genom att förbättra luftkonditioneringen i lokaler som förskolor, stödboenden och vårdhem. Av EU:s budget har 680 miljarder EUR satts av till klimatrelevanta åtgärder under perioden 2021–2027, så det finns finansiering. Nu är det dags för de europeiska städerna att växla upp och införa nya metoder som hjälper till att kyla ned städerna. Det är genomförbart och det finns en rad lösningar för detta, säger Séverine Hermand, planeringsexpert inom klimatresiliens på Sweco, och en av huvudförfattarna bakom rapporten.

Swecos viktigaste rekommendationer i rapporten:

• Investera i granulära data: Öka sårbarhetskartläggningen av städerna, med bättre översikt och utvärdering. Det kan göras genom att skapa ”digitala tvillingar” med hjälp av GIS-baserad topografisk avbildning och andra digitala lösningar, för att bättre bedöma och hantera värme.

• Möjliggör innovation och samarbete: Designa på byggnads- och kvartersnivå, för att anpassa stadsmiljön. Fler naturbaserade lösningar, mer grönblå infrastruktur och uppdateringar av lagstiftning för nya och befintliga byggnader.

• Inför transparent och samarbetsinriktad styrning: Städerna måste samarbeta för att hantera värmeböljor effektivt. Det kräver investeringar i kunskap, databaserad värmehantering och gemensam planering för att organisera särskilda teamstrukturer under en värmekris.

• Fatta beslut om en långsiktig vision: Myndigheter och beslutsfattare måste införa mer effektiva, moderna strategier för att skydda sårbara befolkningsgrupper från extremvärme, skydda den allmänna folkhälsan och öka den klimatmässiga jämlikheten, särskilt mellan olika grupper.

Exempel på siffror ur rapporten
Swecos analys av 24 europeiska städer och deras resilienspolitik och data över värmeböljor inkluderar djupstudier av sex städer och visar hur temperaturerna förväntas öka i respektive stad från 2020–2100:

●    Köpenhamn +160 procent uppskattad ökning av antal dagar med värmebölja per år
●    Stockholm +150 procent
●    Oslo +140 procent
●    Rotterdam +130 procent
●    Bryssel +130 procent
●    Helsingfors +100 procent

*Sweco har studerat 24 städer: Bryssel, Köpenhamn, Helsingfors, Oslo, Rotterdam, Stockholm, Amsterdam, Edinburgh, Madrid, Glasgow, Sevilla, London, Rom, Lissabon, Paris, Wien, Barcelona, Genève, Prag, Istanbul, Toulouse, Gdansk, Warszawa och Aten.

Källor: ERA5, European State of the Climate 2023/Copernicus, the Lancet Planetary Health, Provide Climate Risk Dashboard, Sweco. Se rapporten för fullständig källförteckning.

Om Swecos Urban Insight
Urban Insight är en serie insiktsrapporter skrivna av Swecos experter om olika aspekter av stadsutveckling ur ett medborgarperspektiv. Den senaste rapporten finns här.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna E Olsson, Head of Press, Sweco Group, 070 557 33 26, anna.e.olsson@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK under 2023. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.