Svenska arkitekter ritar bostäder i Sankt Petersburg

SWECOs arkitekter ska planera ett ryskt bostadsområde med skandinavisk design. Uppdraget är ett av SWECO FFNS största i landet och är värt omkring 23 miljoner SEK.

I våras vann SWECO FFNS förslag ”Måsen” en tävling kring utformningen av nya bostäder längs floden Neva nordväst om Sankt Petersburg. Nu går projektet in i ett nytt skede och SWECO ska ha det övergripande ansvaret för att detaljplanera och projektera bostadsområdet.

– Möjligheterna för svenska arkitekter är mycket stora i Ryssland. Det byggs och expanderas för fullt. Många ekonomiskt starka investerare i Ryssland efterlyser en västerländsk kvalitet i såväl nybyggnadsprojekt som ombyggnadsprojekt, säger Jan Mattsson, VD på SWECO FFNS.

Ett skandinaviskt tankesätt med fokus på frågor som rör hållbar utveckling och energihushållning har präglar arbetet med bostadsområdet.

– Vi har arbetat utifrån ett skandinaviskt upplägg med genomgående lägenheter och stora fönster som utnyttjar ljuset maximalt. Vi har även valt att fokusera mycket på utemiljön med grönområden och parker, säger Mark Ryberg, utlandsansvarig på SWECO FFNS och chef för Malmökontoret.

Ett flertal bostadsprojekt är på gång längs floden Neva. Norr om ”Måsen” ligger en starkt trafikerad väg. SWECO FFNS har därför ritat ett svängt hus med en skyddande lummig gård med fyra punkthus längs floden. Den svängda formen, som liknar en mås, har gett kvarteret dess namn. Totalt kommer 230 lägenheterna att finnas i området, alla med utsikt mot vattnet. En förskola och en restaurang inryms även i projektet. Uppdraget utförs åt börsnoterade Setl-city, ett av de största fastighetsbolagen i Sankt Petersburg.