SWECO AB (publ) Delårsrapport januari – juni 2011

Ökad tillväxt i en allt starkare marknad

April – juni 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 1 506,7 MSEK (1 365,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 128,0 MSEK (112,2).
  • Rörelsemarginalen blev 8,5 procent (8,2).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 92,5 MSEK (82,5) och resultatet per aktie till 1,01 SEK (0,91)

Januari – juni 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 2 927,4 MSEK (2 704,5).
  • Rörelseresultatet uppgick till 264,6 MSEK (234,6).
  • Rörelsemarginalen blev 9,0 procent (8,7).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 189,6 MSEK (169,1) och resultatet per aktie till 2,08 SEK (1,88).
  • Stark finansiell ställning, nettoskulden uppgick till 74,6 MSEK (nettofordran 34,6).

Koncernchef Mats Wäppling kommenterar:

– Rörelseresultatet ökade till 265 MSEK och rörelsemarginalen uppgick till 9 procent under första halvåret. Sweco Sverige redovisade ett fortsatt starkt resultat och uppnådde en rörelsemarginal på över 12 procent.

– Vi ser en allt starkare marknad med förbättrade tillväxtmöjligheter. Det gäller framför allt i Sverige där verksamheten vuxit med 14 procent under första halvåret. Hittills i år har vi förvärvat verksamheter i Sverige, Norge, Polen, Ryssland och Slovakien med totalt cirka 430 anställda. Sweco har nu cirka 6 000 medarbetare och målet är att fortsätta växa med lönsamhet både organiskt och genom förvärv.

– I Finland ser vi nu konkreta resultat av den förbättrade marknaden för våra industrikonsulter i form av flera nya stora uppdrag. Även i Baltikum fortsätter orderingången att förbättras. De statsfinansiella kriserna i Europa skapar dock osäkerhet kring marknadsutvecklingen generellt sett.

– Swecos starka finansiella ställning tillsammans med ett brett tjänsteutbud och ledande marknadspositioner inom flera viktiga tillväxtområden borgar för en långsiktigt god utveckling.

Mats Wäppling, vd och koncernchef i SWECO AB (publ)
Telefon 08 695 66 07 / 070 645 03 21 mats.wappling@sweco.se

Bo Jansson, vice vd och finansdirektör i SWECO AB (publ)
Telefon 08 695 66 06 / 073 412 66 06 bo.jansson@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 6 000 anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen i denna rapport är sådan som Sweco ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2011 kl. 11:20.