SWECO AB (publ) Delårsrapport januari – september 2010

Förbättrad marknad men långsam återhämtning

Juli – september 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 1 088,9 MSEK (1 062,8).
  • Rörelseresultatet uppgick till 69,6 MSEK (64,8).
  • Rörelsemarginalen blev 6,4 procent (6,1).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 45,0 MSEK (41,5) och resultatet
    per aktie till 0,49 SEK (0,46).

Januari – september 2010

• Nettoomsättningen uppgick till 3 793,4 MSEK (3 909,6).
  • Rörelseresultatet uppgick till 304,2 MSEK (348,5).
  • Rörelsemarginalen blev 8,0 procent (8,9).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 214,1 MSEK (248,6) och resultatet
    per aktie till 2,37 SEK (2,80).
  • Stark finansiell ställning, nettofordran uppgick till 36,3 MSEK (189,7).

Koncernchef Mats Wäppling kommenterar:

– Marknaden har förbättrats och vi ser tydliga tecken på en ökad efterfrågan, bland annat inom industrin och byggsektorn. Men återhämtningen sker långsamt, vilket också återspeglas i resultatet för tredje kvartalet. Fyra av våra sex affärsområden förbättrade resultatet och redovisar rörelsemarginaler på över 10 procent.

– Vår tillväxtstrategi ligger fast och vi fortsätter att tillvarata nya möjligheter. Genom förvärvet av Aros Arkitekter i början av oktober har Sweco nu över 500 arkitekter, vilket gör oss till Nordens största arkitektföretag och ett av de fem största i Europa. Hittills i år har Sweco vuxit med närmare 300 medarbetare genom förvärv i Sverige, Norge och Polen.

– Swecos starka finansiella ställning och ledande marknadspositioner inom miljö, energi och infrastruktur ger oss fortsatt goda förutsättningar att växa under lönsamhet, både organiskt och via ytterligare förvärv på såväl befintliga som nya marknader i Europa.

Mats Wäppling, vd och koncernchef i Sweco
Telefon 08 695 66 07 / 070 645 03 21
mats.wappling@sweco.se

Bo Jansson, vice vd och finansdirektör i Sweco
Telefon 08 695 66 06 / 073 412 66 06
bo.jansson@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 300 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 november 2010 kl 11:50.