SWECO AB (publ) Delårsrapport januari – september 2011

Fortsatt lönsam tillväxt

Juli – september 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 1 274,1 MSEK (1 088,9).
  • Rörelseresultatet uppgick till 75,1 MSEK (69,6).
  • Rörelsemarginalen blev 5,9 procent (6,4).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 56,2 MSEK (45,0) och resultatet
    per aktie till 0,62 SEK (0,49).

Januari – september 2011

• Nettoomsättningen uppgick till 4 201,5 MSEK (3 793,4).
  • Rörelseresultatet uppgick till 339,7 MSEK (304,2).
  • Rörelsemarginalen blev 8,1 procent (8,0).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 245,8 MSEK (214,1) och resultatet
    per aktie till 2,70 SEK (2,37).
  • Stark finansiell ställning, nettoskulden uppgick till 11,8 MSEK (nettofordran 36,3).

Koncernchef Mats Wäppling kommenterar:

– Rörelseresultatet ökade till 340 MSEK och rörelsemarginalen uppgick till 8,1 procent under januari – september. Sweco Sverige uppnådde under samma period en rörelsemarginal på 10,7 procent.

– Marknadsläget är generellt sett bra med goda tillväxtmöjligheter. Under det tredje kvartalet blev tillväxten 17 procent, varav 11 procent organisk tillväxt. Den svenska verksamheten växte under kvartalet med 20 procent. Samtidigt har utsikterna för den allmänna konjunkturen försämrats och osäkerheten kring marknadsutvecklingen är stor.

– Sweco har vunnit flera betydande projekt, bland annat ett flertal energiuppdrag i Afrika för att utveckla elförsörjningen i Tanzania och Kenya. Sammanlagt ordervärde är cirka 80 MSEK. Vi är också med när Stora Enso investerar i en ny pappersmaskin vid den polska fabriken Ostrołęka Mills. Uppdraget är värt cirka 50 MSEK. I Sverige har vi anlitats för omfattande projekteringsarbeten då Boliden utökar sin malmproduktion i Garpenberg.

– Swecos starka finansiella ställning tillsammans med ett brett tjänsteutbud och ledande marknadspositioner inom flera viktiga tillväxtområden borgar för en långsiktigt god utveckling.

Mats Wäppling, vd och koncernchef i SWECO AB (publ)
Telefon 08 695 66 07 / 070 645 03 21 mats.wappling@sweco.se

Bo Jansson, vice vd och finansdirektör i SWECO AB (publ)
Telefon 08 695 66 06 / 073 412 66 06 bo.jansson@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har ca 6 200 anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 november 2011 kl. 11:45 .