SWECO AB (publ) Delårsrapport januari-mars 2007

Starkt första kvartal för SWECO

• Rörelseresultatet förbättrades med 22 procent och uppgick till 140,4 MSEK (115,3).

• Rörelsemarginalen uppgick till 12,3 procent (12,0).

• Nettoomsättningen ökade med 20 procent och uppgick till 1 145,0 MSEK (958,5).

• Resultatet före skatt uppgick till 140,1 MSEK (117,7).

• Resultatet efter skatt uppgick till 98,8 MSEK (82,4) och resultatet per aktie
till 5,78 SEK (4,74).

• Efter rapportperiodens utgång har SWECO tecknat avtal om att förvärva tjeckiska Hydroprojekt CZ med 270 anställda.

Koncernchef Mats Wäppling kommenterar:

– SWECO redovisar ett starkt första kvartal. Rörelseresultatet ökade med 22 procent och rörelsemarginalen blev drygt 12 procent. Nettoomsättningen ökade med 20 procent och vi växer såväl i Norden som på våra internationella tillväxtmarknader.

– Marknadsförutsättningarna fortsätter att vara gynnsamma för samtliga verksamhetsområden och vi ser inga tecken på avmattning.

– SWECO har tecknat avtal om att förvärva det tjeckiska konsultföretaget Hydroprojekt med 270 anställda som huvudsakligen är verksamma inom vatten- och avloppsvattenhantering. Genom förvärvet når vi en stark position i Tjeckien och etablerar en ny hemmamarknad i Centraleuropa. Vi befäster också våra marknadsledande positioner inom vatten och miljö.

– Vår ambition är att fortsätta växa under stark lönsamhet genom att intensifiera marknadsbearbetningen i Norden och expandera verksamheterna på våra tillväxtmarknader. Utsikterna för resterande del av året bedöms som goda.