Sweco anlitas för renoveringen av Olympiastadion i Helsingfors

Swecos finländska konsulter har fått ett stort konstruktionsuppdrag i samband med renoveringen och utbyggnaden av Olympiastadion i Helsingfors. Resultatet blir den mest moderna och mångsidiga arenan i Finland. Värdet på uppdraget är cirka 17 miljoner SEK.

– Olympiastadion är med sin arkitektur och historia en av de mest anmärkningsvärda byggnaderna i Finland. Att Sweco får det här uppdraget är en bekräftelse på vår höga byggtekniska kompetens, säger Markku Varis, vd för Swecos dotterbolag FMC Group.

Swecos uppdrag innebär ett helhetsansvar för konstruktionen i samband med renoveringen av stadion. Bland annat kommer man att bredda löparbanorna, förse läktarna med tak och uppföra nya logistikanläggningar under jord. Genom satsningen ska Olympiastadion bli en toppmodern idrottsarena av internationell klass. Samtidigt kommer hela arbetet att kontrolleras av finländska riksantikvarieämbetet för att säkerställa kraven på byggnadsvård och hållbar design. Renoveringsarbetet ska vara slutfört 2018.

Markku Varis, vd FMC Group, +358 207 393 301/ +358 400 478 548, markku.varis@fmcgroup.fi

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 7,5 miljarder SEK och har ca 7 800 anställda i Norden och i centrala och östra Europa.  För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.