Sweco får nya arkitektuppdrag i Kina

Sweco får två prestigefyllda arkitektuppdrag i staden Jinan i nordöstra Kina. Arbetet innebär att utforma ett nytt stort centrum för start-up-företag samt ett entréområde till en våtmarkspark. Det sammanlagda värdet på uppdragen är 22,5 miljoner SEK.

– Swecos arkitekter har under senare tid utfört flera arkitektuppdrag i tidiga skeden i Jinan. De två uppdrag som vi får nu stärker vår position som en viktig aktör inom hållbar samhällsutveckling i regionen, säger Jan Mattsson, vd för Swecos arkitektverksamhet.

Det första uppdraget handlar om att Sweco ska utforma en 200 000 kvadratmeter stor byggnad som ska fungera som en plantskola för nystartade företag i området. Syftet med det nya centrumet är att ge företagen bästa tänkbara förutsättningar för att utvecklas i snabb takt.

I det andra uppdraget kommer Swecos byggnads- och landskapsarkitekter att ta sig an entréområdet till en våtmarkspark vid Gula floden. Fokus ligger på att ge parkbesökaren en samlad upplevelse av den stora våtmarken redan vid entréområdet. Swecos konsulter har även tidigare varit involverade i satsningen på att restaurera våtmarken och återställa den så att den får tillbaka sitt naturliv.

Uppdragsgivare i båda uppdragen är de lokala myndigheterna i Jinan.

Jan Mattsson, vd Sweco Architects, tel: 08-522 952 65, e-post: jan.mattsson@sweco.se

Alessio Boco, ansvarig på Sweco för IT Valley Incubator, tel: 08-522 95 209, alessio.boco@sweco.se

Anna Hessle, uppdragsansvarig på Sweco för våtmarksparkens entré, tel: 08-522 95 278 anna.hessle@sweco

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 6,7 miljarder SEK och har ca 7 700 anställda i Norden och i centrala och östra Europa. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.