Sweco får uppdrag i Indien

En av världens största anläggningar för att lagra råolja ska byggas på indiska västkusten. Swecos teknikkonsulter har anlitas för rådgivning och planering av projektet.

Sweco har lång erfarenhet från att studera och projektera säkra och effektiva lagringsanläggningar. En kompetens som efterfrågas alltmer runt om i världen. – Kunderna efterfrågar framförallt att vi kan bidra med ett kostnadseffektivt och miljöanpassat fokus i dessa tekniskt avancerade projekt, säger Eva Nygren, vd för Sweco Sverige. Indien har ett nationellt program där ett flertal lagringsanläggningar för råolja ska byggas runt om i landet med en total lagringskapacitet på 5 miljoner kubikmeter. Den anläggning som Sweco anlitats för att planera ligger i Padur på indiska västkusten. Konsultuppdraget utförs åt statligt ägda Engineers India Ltd (EIL) och är värt omkring 10 miljoner sek i ett första skede. Sweco utför uppdraget i samarbete med Skanska Teknik och Midroc Enginering AB. Sweco arbetar sedan tidigare i landet med liknande uppdrag.