SWECO fortsätter att växa i Norge

SWECOs dotterbolag SWECO PIC har tecknat avtal om att förvärva det norska industrikonsultföretaget MEC AS, med 22 anställda. Förvärvet kompletterar SWECOs befintliga industrikonsultverksamhet i Finland, Sverige och östra Europa.

– Genom förvärvet utökar vi vårt tjänsteutbud inom marinteknologi, varvsindustri, läkemedel och kemi. Förvärvet ger oss bättre möjligheter att erbjuda dessa tjänster på såväl den norska som internationella marknaden, säger Kari Harsunen, divisionschef processindustri, inom SWECO PIC. MEC grundades 1981 och är lokaliserat i norska Mandal. Företaget har 22 anställda och omsätter ca 24 miljoner SEK. Marknadsutvecklingen för den norska marin- och processindustrin förväntas fortsätta utvecklas positivt. Under de senaste åren har MEC bland annat levererat kvalificerade konsulttjänster åt Aker Kvaerner, GE Healthcare, Statoil och National Oil. SWECO är sedan tidigare ett av Norges ledande teknikkonsultföretag genom dotterbolaget SWECO Grøner, med ca 500 anställda verksamma inom områdena infrastruktur, bygg, energi och miljö.