• SWECO/

Sweco fortsätter att växa i Polen  - Etablerar arkitektverksamhet i Warszawa

Sweco har förvärvat arkitektverksamheten APA Markowski Architekci med 20 anställda i Warszawa. Företaget har funnits sedan 1992 och erbjuder tjänster inom bland annat landskapsarkitektur.

Förvärvet är ytterligare ett steg i Swecos strategiska satsning på att växa i östra och Centrala Europa.

– Syftet med förvärvet är i första hand att breda vårt tjänsteutbud i Polen genom att komplettera våra befintliga verksamheter med arkitektur, och då i första hand landskapsarkitektur. Syftet är också att bredda verksamheten geografiskt till huvudstadsregionen, säger Gregor Rolski, vd för Sweco Polen.

Under 2010 etablerade Sweco verksamhet i Polen genom förvärven av Hydroprojekt Krakow och Transprojekt Krakow, verksamma i södra Polen inom vatten och miljö respektive infrastruktur.

Efter arkitektförvärvet i Warszawa får Sweco ca 210 anställda i Polen.

Pär Hammarberg, vd Sweco Central & Eastern Europe, +46 40 37 53 91, +46 734-12 73 91
Gregor Rolski, vd Sweco Polen, +46 734 12 60 71, +46 8 695 61 10

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 400 anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument.