• SWECO/

Sweco förvärvar Econsultancy och stärker sin ställning som en ledande miljörådgivare i Nederländerna

Sweco meddelar förvärvet av Econsultancy B.V., en av Nederländernas ledande miljökonsulter inom områdena ekologi, biologisk mångfald, arkeologi, infrastruktur, vatten och mark samt lantmäteri med hjälp av drönare. Härigenom stärker Sweco sitt team med över 200 experter som ansluter till bolagets nederländska organisation med 1 900 ingenjörer, miljökonsulter och arkitekter.

Med en stark plattform av multi-disciplinära lösningar för en lång rad såväl privata som offentliga kunder stödjer Econsultancy det nederländska samhällets gröna omställning. Bolaget erbjuder bland annat lösningar och tjänster inom områden som klimatförändringar och den gröna omställningen, med fokus på ekologisk och miljömässig hållbarhet.

”I och med tillskottet av över 200 experter från Econsultancy stärker vi Swecos närvaro inom ekologiska tjänster och miljötjänster, där det finns en stor marknadspotential – både i Nederländerna och andra europeiska länder. Jag hälsar våra nya kollegor välkomna och ser fram emot att arbeta tillsammans i kundprojekt som ställer om samhällen i en mer hållbar riktning,” säger Åsa Bergman, vd och koncernchef på Sweco.

Econsultancy hade under 2022 en omsättning på cirka 15 MEUR och Sweco Nederländerna hade en omsättning på cirka 214 MEUR under 2022. Förvärvet slutfördes den 3 januari och Econsultancy kommer att konsolideras in i Sweco från och med januari.

Förvärvet är i linje med Swecos förvärvsstrategi att verksamheten ska växa genom att lägga till nyckelkompetens som kompletterar Swecos 21 000 experter, och kommer att stärka erbjudandet till kunderna samt utöka koncernens marknadsposition som Europas ledande arkitektur- och teknikkonsultbolag.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna E Olsson, Head of Press, Sweco Group, 070 557 33 26, anna.e.olsson@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 21 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 24 miljarder SEK under 2022. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.