Sweco förvärvar finska ingenjörs- och arkitektföretaget Optiplan

Sweco har tecknat avtal med NCC Suomi Oy om att förvärva Optiplan Oy med cirka 150 anställda. Förvärvet stärker Swecos expertis inom konstruktion av hållbara och energieffektiva bostäder och kommersiella byggnader.

”Jag är mycket glad att Optiplan blir en del av Sweco och ytterligare stärker vår position inom hållbar byggnadsdesign och arkitektur i Finland. Jag välkomnar våra nya kollegor till Sweco”, säger Åsa Bergman, vd och koncernchef för Sweco.

Optiplan har cirka 150 experter i fyra städer: Helsingfors, Tammerfors, Åbo och Uleåborg. Företaget erbjuder teknik- och arkitekturtjänster med fokus på utformning av hållbara och energieffektiva bostäder och kommersiella fastigheter. Optiplans intäkter uppgick till 13 miljoner euro under 2019.

”Att planera och utforma morgondagens hållbara samhällen och städer är kärnan i Swecos verksamhet och förvärvet av Optiplan stärker vår kompetens inom konstruktion av hållbara och energieffektiva byggnader. Jag är mycket nöjd att Optiplans arkitekter och ingenjörer blir en del av Sweco och jag ser fram emot att arbeta tillsammans”, säger Markku Varis, affärsområdeschef för Sweco Finland.

”Försäljningen av Optiplan är helt i linje med NCC:s strategiska inriktning, där vi fokuserar på vår kärnverksamhet inom bygg och konstruktion. Vi är övertygade om att Optiplan kan utveckla sitt erbjudande på ett bättre sätt som en del av Sweco. Vi ser fram emot att fortsätta vårt samarbete med Optiplan och Sweco”, säger Catarina Molén-Runnäs, chef för affärsområdet NCC Building Nordics.

För mer information, vänligen kontakta:

Markku Varis, affärsområdeschef Sweco Finland, +358 400 478 548, markku.varis@sweco.fi

Heini Jokinen, presskontakt, Sweco Finland, +358 40 718 0063, heini.jokinen@sweco.fi

Johnny Nylund, presschef Sweco Group, 073-773 5189, johnny.nylund@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.