Sweco förvärvar konsultverksamhet i Norge med 70 anställda

Sweco har tecknat avtal om att förvärva det norska Facility management-företaget NEAS konsultverksamheter inom brand och säkerhet, projektledning samt rådgivning för plan- och byggregler. Sweco förvärvar enheterna för 96 MNOK.

– Förvärvet av NEAS konsultverksamheter stärker vår position på den norska marknaden. Vi blir ledande inom brandsäkerhet och stärker våra positioner inom projekt- och byggledning. Samtidigt breddar vi vårt erbjudande med rådgivningstjänster för plan- och byggregler. NEAS konsultverksamheter har ett mycket gott anseende på den norska marknaden, framför allt när det gäller brand och säkerhet, säger Vibecke Hverven, vd för Sweco Norge.

NEAS verksamhet inom brand och säkerhet har närmare 50 medarbetare och erbjuder bland annat tjänster för brandteknisk rådgivning med tyngdpunkt på riskanalyser.

De förvärvade enheterna har sammanlagt drygt 70 anställda, med kontor i Trondheim, Stavanger, Bergen, Stokke, Skien och Oslo. Efter förvärvet får Sweco närmare 1 100 anställda i Norge. Förvärvet beräknas vara genomfört per den 31 december.

Vibecke Hverven, vd Sweco Norge, +47 975 30 372. vibecke.hverven@sweco.se
Fredrik Hedlund, informationschef i Sweco, +46 8 695 66 12 fredrik.hedlund@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har ca 6 200  anställda i elva länder och omsatte 2010 ca 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.