SWECO förvärvar ledande konsultföretag i Tjeckien

SWECO har tecknat avtal om att förvärva det tjeckiska konsultföretaget Hydroprojekt CZ med 270 anställda. Genom förvärvet stärker SWECO sina positioner på tillväxtmarknaderna i centrala och östra Europa.

Hydroprojekt CZ är ett av Tjeckiens största teknikkonsultföretag med verksamhet inom vatten- och avloppsvattenhantering, vattenkraft och miljö. Företaget är marknadsledande inom sitt område och bedriver även verksamhet i Slovakien och Ryssland.

– Hydroprojekt CZ kompletterar oss mycket bra, såväl geografiskt som kompetensmässigt. Genom förvärvet når vi en stark position i Tjeckien och etablerar en ny hemmamarknad i Centraleuropa. Vi befäster också våra marknadsledande positioner inom vatten och miljö, säger Mats Wäppling, VD och koncernchef i SWECO.

SWECO är sedan tidigare ett av Europas största konsultföretag inom vatten och miljö. Efter förvärvet får SWECO totalt cirka 1 000 konsulter verksamma inom detta kompetensområde.
Hydroprojekt CZ bildades 1954 och har sitt huvudkontor i Prag med lokalkontor i Brno, Ostrava och České Budějovice. Kontor finns även i Slovakien och i S:t Petersburg.

SWECO har sedan tidigare etablerad verksamhet på tillväxtmarknaderna i centrala och östra Europa. Efter förvärvet av Hydroprojekt har SWECO cirka 750 konsulter i området.