Sweco höjer säkerheten på Ringhals

Sweco har fått ett omfattande uppdrag att modernisera elkraftsystemen på Ringhals kärnkraftverk. Uppdraget är ett led i arbetet med att ständigt förbättra säkerheten i anläggningen. Värdet på uppdraget beräknas uppgå till 91 miljoner SEK.

– Eftersom säkerhetskraven på dagens kärnkraftverk är oerhört högt ställda är det ett stort förtroende att få helhetsansvaret för upprustningen av elkraftsystemen på Ringhals, säger Erik Severin, vd för Swecos energikonsulter.

Projektet innebär en genomgripande upprustning av de interna elkraftsystemen för Ringhals 1. Arbetet genomförs som ett samarbetsprojekt mellan Sweco och Ringhals där Sweco har fått i uppdrag att ta ett helhetsansvar för konstruktion, provning och införande av de nya systemen. Sweco bidrar med bred teknisk kompetens i projektet. Förutom elkraftkonsulter kommer även ventilations- och beräkningsexperter att engageras.

– Detta är ett långsiktigt arbete och innebär en bra plattform för oss att rekrytera nya medarbetare. Vi räknar med att projektet kommer att sysselsätta ett drygt 20-tal medarbetare under de kommande åren, säger Erik Severin.

Arbetet kommer att pågå till och med 2016.

Erik Severin, vd Sweco Energuide, tel: 08-695 65 24, e-post: erik.severin@sweco.se

Sven-Erik Barrvik, uppdragsansvarig på Sweco, tel: 031-62 76 53, e-post:
sven-erik.barrvik@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco omsätter ca 6,7 miljarder SEK och har ca 7 700 anställda i tolv länder. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 80 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.

Informationen är sådan som Sweco ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 oktober 2012, kl 10:00.