SWECO-MEDARBETARE I HAITI MED LÄKARE UTAN GRÄNSER

Filip Linders är på plats i Haiti med Läkare utan Gränser. Till vardags arbetar han som ingenjör på Sweco i Stockholm. Under de närmaste tre månaderna leder han ett team som jobbar med vatten och sanitetsfrågor i efterdyningarna av jordbävningen. – Det har varit en mycket intensiv och lärorik första tid. Stämningen här är så klart mycket speciell och det är verkligen ofattbart vad det här landet har gått igenom den senaste tiden, säger Filip. Filips vardag i Haiti går ut på att få alla lösningar som rör vatten och sanitet att fungera i anslutning till ett sjukhus som Läkare Utan Gränser byggt upp efter jordbävningen. Sjukhuset är inhyst i och omkring en gammal fabrikslokal i Port Au Prince. Förutom att försöka underhålla och förbättra situationen i allmänhet handlar arbetet just nu mycket om förberedelser inför den kommande regnperioden. – Vi är väldigt glada över att flera av våra medarbetare fått chansen att åka iväg med Läkare Utan Gränser. Samarbetet med organisationen har många positiva effekter. Både för vår utlandsverksamhet och för de enskilda medarbetarna som får möjlighet att utvecklas, säger Eva Nygren, vd för Sweco Sverige. Sweco och Läkare Utan Gränser inledde ett samarbete under 2009. Sweco ger tjänstledigt till de medarbetare som erbjuds en möjlighet att åka ut med Läkare Utan Gränser och bidra med sin kunskap i de humanitära insatser som organisationen genomför världen över. Sweco stödjer inte bara organisationen med personal utan också med en betydande summa pengar årligen. – Samarbetet med Sweco är ett utmärkt exempel på hur företag och organisationer kan ha meningsfulla och konstruktiva samarbeten som gynnar båda parter, säger Katharina Ervanius, Corporate Fundraiser på Läkare Utan Gränser. Tidigare medarbetare från Sweco som åkt iväg: Filip Linders är den tredje medarbetaren som åker ut i fält. Linda Persliden från Sweco var under 2009 i Sudan och Nigeria för Läkare Utan Gränser och arbetade bland annat med planeringen av transporter till och från fältsjukhusen i Darfur. Sedan årsskiftet är även Ida Rennemark i Liberia med Läkare Utan Gränser och arbetar som byggledare av ett nytt barnsjukhus.