Sweco rådgivare när Sydafrika växlar till förnybara energikällor

Sweco är rådgivare till Eskom, Sydafrikas statliga energibolag, i samband med landets övergång till förnybara energikällor. Uppdraget inkluderar analys av metoder och elnätsdrift samt har beställts av den danska statens biståndsmyndighet Danida.

Sydafrika förändrar nu sin energiproduktion för att inkludera fler inhemskt producerande förnybara energikällor. Nya metoder och ny teknologi måste därför implementeras för att elnätet ska kunna hantera variationerna som uppstår när mängden förnybar energi ökar. Den nuvarande energiförsörjningen baseras främst på kol, gas och kärnkraft.

Swecos experter kommer att bistå Eskom, den sydafrikanska statens energibolag, i samband med den storskaliga integrationen av förnybar energi och hur den kommer att påverka det nationella elnätet. Projektet är ett nyckelinitiativ för att möta landets klimatmål.

- Övergången till en hållbar energisektor med minskade emissioner kräver stora förändringar. Över hela världen investeras nu i produktionsanläggningar, transmissions- och distributionsnät. Vi är glada att kunna dela med oss av vår kunskap nu när Sydafrika tar stora steg mot en förnybar energiförsörjning, säger Åsa Bergman, affärsområdeschef Sweco Sverige.

Uppdraget finansieras av ett utvecklingsprogram som drivs av Danida, den danska statens styrelse för utvecklingssamarbete. Programmet syftar till att utöka kunskapen om integrationen av förnybara energikällor i befintliga energisystem.

Uppdraget löper till juni 2017.

Åsa Bergman, affärsområdeschef Sweco Sverige, 08-695 64 03, asa.bergman@sweco.se

Per Holmlund, presschef, 073-156 03 12, p.holmlund@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. www.sweco.se

Taggar: