Sweco redogör för sin tillväxtstrategi på kapitalmarknadsdagen

STOCKHOLM – Under kapitalmarknadsdagen upprepar Sweco (NASDAQ: SWEC-B) sina finansiella mål och redogör för bolagets strategi för att stärka positionen som Europas ledande teknik- och arkitekturkonsultföretag.

"Under de senaste två decennierna har vi framgångsrikt genomfört mer än 160 förvärv, vilket gör oss till det ledande arkitekt- och teknikkonsultföretaget i Europa, både när det gäller storlek och lönsamhet. Sweco är redan en ledande rådgivare inom den gröna omställningen i Europa och vi är väl positionerade för att fortsätta tillvarata långsiktiga tillväxtmöjligheter. Vår strategi att kombinera organisk tillväxt med strategiska förvärv kommer fortsatt att vara avgörande. Under året som gått har vi genomfört 10 förvärv, med en total omsättning på närmare 2 miljarder kronor", säger Åsa Bergman, vd och koncernchef.

Talare från Sweco är Åsa Bergman, vd och koncernchef, Olof Stålnacke, CFO, samt affärsområdeschef för Belgien, Erwin Malcorps, och affärsområdeschef för Sverige, Ann-Louise Lökholm Klasson.

Huvudämnen på den webbsända kapitalmarknadsdagen är:

•    Strategin för att tillvarata framtida marknadsmöjligheter

•    Marknadsledarskap genom att nå topp 3-positioner på kärnmarknaderna

•    Plan för att uppnå långsiktiga finansiella mål

•    Så blev Sweco det ledande konsultföretaget i Belgien

•    Så transformeras Sweco för att stödja kunder på en dynamisk svensk marknad

Finansiella mål
Swecos finansiella mål kvarstår:
•    EBITA-marginal om minst 12 procent
•    Nettoskuld understiga 2 gånger EBITDA
•    Dela ut minst 50 procent av resultatet efter skatt till aktieägarna

Mer information på webbsändningen idag, den 14 november, kl. 08:30
Swecos kapitalmarknadsdag kommer att hållas på engelska och kommer att webbsändas live online här från kl. 08:30 och avslutas cirka kl. 12:00. Deltagarna har möjlighet att skicka in skriftliga frågor under webbsändningen. Efter eventet kommer delar av sändningen och presentationerna att finnas tillgängliga på bolagets hemsida.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna E Olsson, Head of Press, Sweco Group, 070 557 33 26, anna.e.olsson@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 21 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 24 miljarder SEK under 2022. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.