• SWECO/

Sweco ska rita ett av Europas största system för batterienergilagring i Belgien

Sweco ska utforma en av Europas största batteriparker, Green Turtle, på uppdrag av energilagringsbolaget GIGA Storage Belgium. Anläggningen kommer att ha en lagringskapacitet på 2 800 MWh elektricitet. Parken ska leverera betydande bidrag till energinätet genom att tillhandahålla lagrad förnybar energi under perioder med låg produktion av sol- och vindkraft — och därmed minska Belgiens beroende av gaskraftverk. Sweco ska leverera design av anläggningsinfrastruktur och elteknik till systemet för batterienergilagring (battery energy storage system, BESS). Byggnation ska påbörjas under sommaren 2025 och den nya batterifabriken beräknas stå klar till 2028.

(Bild föreställande den framtida batteriparken Green Turtle, som Sweco ska rita åt energilagringsbolaget GIGA Storage Belgium. Fri användning, ange copyright: GIGA Storage Belgium.)

Den planerade batteriparken Green Turtle kommer att ha en kapacitet på 700 megawatt, vilket ger en lagringskapacitet om 2 800 megawattimmar, motsvarande den genomsnittliga årliga energiförbrukningen för 385 000 hushåll.

– Avtalet som har slutits med våra entreprenörer, inklusive Sweco, för att bli GIGA Storage Belgiums partner för utformningen av batteriparken Green Turtle utgör en viktig milstolpe. Detta är ett flaggskeppsprojekt för oss i Belgien och ett viktigt projekt för att göra verklighet av energiomställningen i Europa, där tillgången på storskalig energilagring spelar en avgörande roll. Sweco har valts ut som vår partner för hela konstruktionen på grund av sin omfattande expertis inom system för batterienergilagring (BESS), säger Joeri Siborgs, verkställande direktör på GIGA Storage Belgium.

Batteriparken som ska byggas i Dilsen-Stokkem kommer att lagra överskottsenergi från vind- eller solkraft vartefter den produceras för att göra denna förnybara energi tillgänglig i nätet under förbrukningstoppar. På det här sättet utnyttjar batteriparken den förnybara energin på ett effektivare sätt och förhindrar att vindkraftverk och solcellsparker stängs av för att minska belastningen på nätet.

– Genom att ta ansvar för hela konstruktionen av batteriparken Green Turtle stödjer Sweco GIGA Storage i arbetet med att lägga grunden till ett motståndskraftigt och hållbart energisystem. I Belgien liksom i övriga Europa är Swecos experter i hög grad delaktiga i utbyggnaden av den förnybara energin och i anpassningen av kraftproduktionssystem och elnät för att hjälpa kunderna att uppfylla nya krav på kapacitet i takt med att elektrifieringen intensifieras, säger Erwin Malcorps, vd för Sweco Belgien.

Pressfoton:

• Bild föreställande den framtida batteriparken Green Turtle, som Sweco ska rita åt energilagringsbolaget GIGA Storage Belgium. Fri användning, ange copyright: GIGA Storage Belgium.
  • Foto av Erwin Malcorps, Sweco Belgien, fri användning, ange fotograf Tobias Regell.

Om kunden
GIGA Storage Belgium är ett energibolag som utvecklar och driftsätter storskaliga energilagringsprojekt inom det belgiska energinätverket. Målet är att spela en viktig roll i att säkra Europas framtida energiförsörjning, med ambitionen att uppnå 3 GW batterilagring i Belgien före 2030. Läs mer (engelska)

Om Swecos roll i energiomställningen
Swecos experter är rådgivare i utbyggnaden av förnybar energi och i anpassningen av kraftproduktionssystem och elnät i hela Europa för att hjälpa kunderna att uppfylla nya krav på kapacitet i takt med att elektrifieringen intensifieras. Sweco besitter ledande expertis inom energisystem och elnät, och tillhandahåller konsulttjänster inom överföring och distribution, vind- och solkraft samt vätgas och energilagring.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna E Olsson, Head of Press, Sweco Group, 070 557 33 26, anna.e.olsson@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK under 2023. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.