• SWECO/

Sweco tar nästa steg i Polen – Förvärvar konsultföretag i Kraków med 155 anställda

Sweco har förvärvat den polska teknikkonsulten Transprojekt Kraków som är ett av landets ledande konsultföretag inom infrastrukturområdet. Förvärvet är det andra i Polen på kort tid och Sweco har nu 190 konsulter i landet.

Förvärvet är nästa steg i Swecos strategiska satsning på att växa i centrala och östra Europa.

– Genom Transprojekt Kraków stärker vi våra positioner i ett land med en av Europas snabbast växande ekonomier och med en förväntat god efterfrågan på våra tjänster inom infrastruktur, energi och miljö. Syftet med förvärvet är att skapa en konkurrenskraftig plattform för fortsatt expansion i Polen, säger Swecos koncernchef Mats Wäppling.

Transprojekt Kraków, med kontor i Kraków, Katowice och Jaroslaw, erbjuder huvudsakligen konsulttjänster inom transportsektorn. Företaget projekterar bland annat viktiga delar av de nya motorvägarna A1 och A4 med tillhörande delsträckor. Motorvägen A4 sträcker sig tvärs över södra Polen och är en av landets största infrastruktursatsningar.

– Sweco är sedan tidigare en av de ledande konsulterna inom vatten och miljö i östra och centrala Europa. Nu flyttar vi även fram positionerna inom infrastrukturområdet där vi ser en långsiktigt god efterfrågan på våra tjänster, framför allt när det gäller upprustning av väg- och järnvägsnäten, säger Mats Wäppling.

Tidigare i år förvärvade Sweco det polska konsultföretaget Hydroprojekt Kraków som erbjuder kvalificerade tekniska konsulttjänster för vattenkraftanläggningar och vattenresurshantering.

Mats Wäppling, vd och koncernchef Sweco, 08-08 695 66 07, 070-645 03 21, mats.wappling@sweco.se

Pär Hammarberg, vd Sweco Central & Eastern Europe, 040-37 53 91, 0734-12 73 91, par.hammarberg@sweco.se

Sweco är ett internationellt konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. Sweco har 5 200 anställda i elva länder och omsatte 2009 drygt 5,3 Mdr SEK. För närvarande genomför Sweco uppdrag i cirka 90 länder runt om i världen. Sweco är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB.