SWECO utökar ägandet i litauiska LSPI

SWECO har förvärvat ytterligare 29 procent av aktierna i det litauiska teknikkonsultbolaget LSPI. Ägarandelen uppgår efter förvärvet till 99 procent.

LSPI förvärvades 2006 av SWECOs litauiska dotterbolag SWECO BKG som efter affären blev marknadsledande i landet med 160 konsulter. Bolaget erbjuder tjänster inom vatten och miljö, byggkonstruktion, infrastruktur, energi och installation. Nyligen fick SWECO BKG i uppdrag att utveckla och modernisera vattenförsörjningen och avloppssystemen i 13 städer i Litauen. Uppdraget är värt cirka 29 miljoner SEK och beräknas ta 2,5 år att genomföra.

SWECO är sedan tidigare en ledande aktör i östra Europa med etablerad verksamhet i Ryssland, Estland, Litauen och Bulgarien. SWECO har också tecknat avtal om att förvärva tjeckiska Hydroprojekt med 270 anställda.

– Vi har i dag starka marknadspositioner i centrala och östra Europa och efterfrågan på våra tjänster ökar snabbt, framför allt inom vatten och miljö men allt mer även inom infrastruktur och energi. Efter det senaste förvärvet i Tjeckien blir vi drygt 750 konsulter i centrala och östra Europa, säger Per Johansson, VD i SWECO Eastern Europe.