• SWECO/

Sweco utvecklar vattenförsörjningen i Erbil – en av världens äldsta städer

Sweco har fått i uppdrag att förbättra vattenförsörjningen i staden Erbil som ligger i de kurdiska delarna av Irak. Staden är från 2500 f. Kr. och har idag cirka en miljon invånare. Uppdraget är värt närmare 10 miljoner kronor.

Vattenförsörjningen i Erbil är idag kantad av problem. Läckor i stadens ledningsnät gör att allt dricksvatten inte kan tas tillvara. Sweco har fått i uppdrag att stödja stadens vattenbolag genom att ta fram en affärsplan samt en drift- och underhållsplan för att förbättra situationen. Sweco ska även ta ett första steg för att förbättra stadens ledningsnät och minska läckage av vatten från vattenledningarna.

– Vi har lång erfarenhet av att driva projekt som hjälper städer att organisera sin verksamhet på vattenområdet. Både från länder i de centrala och östra delarna av Europa samt från exempelvis Jordanien och Ryssland, säger Bertil Lustig, uppdragsansvarig på Sweco.

Sweco anlitas av Qandil, en svensk organisation som bedriver biståndsverksamhet i Irak med tonvikt lagd på återuppbyggnads- och utvecklingsbistånd samt humanitära insatser. Sida finansierar detta projekt och ett flertal andra satsningar i regionen för att förbättra vattensituationen. Qandil har arbetat i Irak sedan 1992.